Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika [06-PE-S2-07] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Andragogika [06-PE-S2-07]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 61
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Literatura:

Aleksander T.: Andragogika. Ostrowiec Św. 2002.

Brzezińska A. (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005.

Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J.: Podstawy edukacji dorosłych. Poznań 1996.

Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006.

Knowles M., Holton E., Swanson R.: Edukacja dorosłych. Warszawa 2009.

Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Red. T. Wujek. Warszawa 1992.

Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1990.

Lalak D.: Życie jako biografia. Warszawa 2010

Czerniawska O., Dubas E.: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa 2002

Jankowski D.: Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń 1999

Zakres tematów:

Andragogika jako nauka – geneza oraz charakterystyka dyscypliny naukowej; Dorosłość jako kategoria pedagogiczna; Uwarunkowania i konteksty rozwoju człowieka dorosłego w świetle wybranych całożyciowych teorii rozwoju; Autoedukacja w kontekście wyzwań i zagrożeń współczesności; Biografia człowieka jako źródło samowiedzy – edukacyjne konteksty biograficzności; Wybrane zagadnienia dydaktyki dorosłych

Metody dydaktyczne:

prezentacja, wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: Ocenie podlega wiedza i umiejętności: student określa miejsce andragogiki wśród dyscyplin pedagogicznych, posługuje się terminologią andragogiczną, potrafi opisać cykl rozwoju człowieka dorosłego w kontekście zmian fizycznych i psychospołecznych oraz uzasadnić znaczenie różnych środowisk edukacyjnych dla rozwoju osób dorosłych, potrafi wykorzystać wiedzę andragogiczną do analizy problemów wychowania i edukacji dorosłych

Ocena pozytywna następuje po udzieleniu odpowiedzi na połowę pytań testowych + jedno pytanie opisowe z lektury (samodzielnie opracowanej do egzaminu, zgodnie ze wskazówkami prowadzącej). Niezaliczony, zgodnie z regulaminem studiów, musi zostać poprawiony.

Lista lektur (obowiązuje jedna z poniższych):

1. Życie na przemiał / Zygmunt Bauman, Kraków, 2004.

2. Śmierć i nieśmiertelność : o wielości strategii życia / Zygmunt Bauman, Warszawa, 1998.

3. Płynne życie / Zygmunt Bauman, Kraków, 2007.

4. Konsumowanie życia / Zygmunt Bauman, Kraków 2009.

5. Mądrość czyli Świetne wyposażenie umysłu / Zbigniew Pietrasiński. - Warszawa, 2001.

6. W poszukiwaniu złotego środka : rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska, Joanna Janiszewska-Rain, Kraków, 2005.

7. Nowoczesność i tożsamość : "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności / Anthony Giddens, Warszawa 2010.

8. Bieg życia ludzkiego / Charlotte Buhler ; Warszawa, 1999.

9. Semiologia życia codziennego / Umberto Eco, Warszawa, 1996.

10. Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy/ A. Niedźwieńska, J. Neckar (red.), Warszawa 2009.

11. Uczyć się z życia : biografia edukacyjna w edukacji dorosłych / Pierre Dominice, Łódź, 2006.

12. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl, Warszawa 2009.

Uwagi:

MZP2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)