Andragogika [06-PE-S2-07]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Andragogika [06-PE-S2-07] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 61 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Agnieszka Majewska-Kafarowska |
Literatura: |
Aleksander T.: Andragogika. Ostrowiec Św. 2002. Brzezińska A. (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005. Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J.: Podstawy edukacji dorosłych. Poznań 1996. Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006. Knowles M., Holton E., Swanson R.: Edukacja dorosłych. Warszawa 2009. Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Red. T. Wujek. Warszawa 1992. Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1990. Lalak D.: Życie jako biografia. Warszawa 2010 Czerniawska O., Dubas E.: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa 2002 Jankowski D.: Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń 1999 |
Zakres tematów: |
Andragogika jako nauka – geneza oraz charakterystyka dyscypliny naukowej; Dorosłość jako kategoria pedagogiczna; Uwarunkowania i konteksty rozwoju człowieka dorosłego w świetle wybranych całożyciowych teorii rozwoju; Autoedukacja w kontekście wyzwań i zagrożeń współczesności; Biografia człowieka jako źródło samowiedzy – edukacyjne konteksty biograficzności; Wybrane zagadnienia dydaktyki dorosłych |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja, wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Ocenie podlega wiedza i umiejętności: student określa miejsce andragogiki wśród dyscyplin pedagogicznych, posługuje się terminologią andragogiczną, potrafi opisać cykl rozwoju człowieka dorosłego w kontekście zmian fizycznych i psychospołecznych oraz uzasadnić znaczenie różnych środowisk edukacyjnych dla rozwoju osób dorosłych, potrafi wykorzystać wiedzę andragogiczną do analizy problemów wychowania i edukacji dorosłych Ocena pozytywna następuje po udzieleniu odpowiedzi na połowę pytań testowych + jedno pytanie opisowe z lektury (samodzielnie opracowanej do egzaminu, zgodnie ze wskazówkami prowadzącej). Niezaliczony, zgodnie z regulaminem studiów, musi zostać poprawiony. Lista lektur (obowiązuje jedna z poniższych): 1. Życie na przemiał / Zygmunt Bauman, Kraków, 2004. 2. Śmierć i nieśmiertelność : o wielości strategii życia / Zygmunt Bauman, Warszawa, 1998. 3. Płynne życie / Zygmunt Bauman, Kraków, 2007. 4. Konsumowanie życia / Zygmunt Bauman, Kraków 2009. 5. Mądrość czyli Świetne wyposażenie umysłu / Zbigniew Pietrasiński. - Warszawa, 2001. 6. W poszukiwaniu złotego środka : rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska, Joanna Janiszewska-Rain, Kraków, 2005. 7. Nowoczesność i tożsamość : "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności / Anthony Giddens, Warszawa 2010. 8. Bieg życia ludzkiego / Charlotte Buhler ; Warszawa, 1999. 9. Semiologia życia codziennego / Umberto Eco, Warszawa, 1996. 10. Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy/ A. Niedźwieńska, J. Neckar (red.), Warszawa 2009. 11. Uczyć się z życia : biografia edukacyjna w edukacji dorosłych / Pierre Dominice, Łódź, 2006. 12. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl, Warszawa 2009. |
Uwagi: |
MZP2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.