Pedagogika resocjalizacyjna [12-PE-RM-S2-PR]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika resocjalizacyjna [12-PE-RM-S2-PR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006. B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008. L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005. E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008. I. Bieńkowska, J. Sajkowska: Wybrane zagadnienia z socjoterapii, GWSP, Gliwice 2011 I. Bieńkowska (red.): W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień opiekuńczo-wychowawczych, tom I i II, GWSP, Gliwice-Kraków 2009, 2010 P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006 J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996 K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998 W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003 I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007 B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999 B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001 |
Zakres tematów: |
• teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej, przedmiot i zakres pedagogiki resocjalizacyjnej (resocjalizacja jako dyscyplina naukowa), związek resocjalizacji z innymi naukami społecznymi i pedagogicznymi • krótki rys historyczny rozwoju resocjalizacji • główne nurty badawcze w resocjalizacji dawniej i współcześnie; modele resocjalizacji • ogólne zasady wychowania resocjalizacyjnego, wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej • determinanty nieprzystosowania społecznego, źródła zachowań dewiacyjnych, objawy nieprzystosowania społecznego. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego, dziecko nieprzystosowane społecznie i zagrożone nieprzystosowaniem, potrzeby dziecka • kara pozbawienia wolności, probacja, profilaktyka • metody i techniki wychowania resocjalizacyjnego |
Metody dydaktyczne: |
wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Prawidłowe odpowiedzi udzielone na piśmie, potwierdzające znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej 5 punktów i mniej – ndst 6 punktów- dst 7 – 8 punktów – db 9 - 10 punktów bdb Poprawa oceny ndst = egzamin poprawkowy • egzamin pisemny składający się z 10 pytań otwartych oraz zamkniętych, • czas trwania 45 min., • informacja o uzyskanych ocenach – do 7 dni. |
Uwagi: |
REM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.