Pedagogika resocjalizacyjna [12-PE-RM-S2-PR]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika resocjalizacyjna [12-PE-RM-S2-PR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006. B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008. L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005. E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008. I. Bieńkowska, J. Sajkowska: Wybrane zagadnienia z socjoterapii, GWSP, Gliwice 2011 I. Bieńkowska (red.): W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień opiekuńczo-wychowawczych, tom I i II, GWSP, Gliwice-Kraków 2009, 2010 P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006 J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996 K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998 W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003 I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007 B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999 B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001 |
Zakres tematów: |
• prawne podstawy postępowania w sprawach nieletnich • wybrane zagadnienia diagnozy: wywiad, obserwacja, rozmowa, skale ocen itd.- sposoby diagnozy wybranych zaburzeń zachowaniu oraz niedostosowania społecznego • metody resocjalizacji: antropotechnika, kulturo technika, socjotechnika • projektowanie działań resocjalizacyjnych • resocjalizacja dzieci i młodzieży w placówkach i instytucjach: kuratela sądowa, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno- konsultacyjne, dawne kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej, ośrodki socjoterapii/, zakłady poprawcze /rodzaje, techniki terapeutyczne/ • zakłady penitencjarne, służba więzienna, programy resocjalizacyjne |
Metody dydaktyczne: |
praca w grupach, praca z tekstem, warsztaty |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w grupach: - przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji przykładowych zajęć z zakresu działań resocjalizacyjnych: przygotowanie pisemnego konspektu zajęć (temat zajęć, opis merytoryczny, cel, czas trwania, przebieg, potrzebne materiały, sposób podsumowania i ewaluacji, ewentualny kosztorys), finał prezentacji może mieć miejsce na zajęciach lub w wybranej instytucji. |
Uwagi: |
REM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.