Seminarium (sem. 1) [06-PC-S1-22]
semestr zimowy 2015/2016
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium (sem. 1) [06-PC-S1-22] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mateusz Penczek |
Literatura: |
Juszczyk S., "Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne". Katowice 2005. Juszczyk S., "Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Łobocki M. "Metody i techniki badań pedagogicznych". Wyd. Impuls, Kraków, 2000. Łobocki M. "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych". Wyd. Impuls, Kraków 2010. Ferguson G. A., Takane Y., "Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice". Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Brzeziński "Metodologia badan psychologicznych". Wydawnictwo Naukowe PWN [wiele wydań]. Grobler A., "Metodologia nauk". Wyd. Znak, Kraków 2006. Shaughnessy J. J.; Zechmeister E.B.; Zechmeister J.S. "Metody badawcze w psychologii". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. Krause A.; "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej". Wyd. Impuls, Kraków 2011. Pilch T., Bauman T., "Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe". Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2001. Inne prace - w zależności od potrzeb. |
Zakres tematów: |
(I) Zagadnienia metodologiczne: (1) Podstawowe paradygmaty nauk pedagogicznych. (2) Etapy postępowania badawczego. (3) Najczęściej wykorzystywane metody i techniki empirycznych badań pedagogicznych. (3a) Badania ilościowe. (3b) Badania jakościowe. (4) Zasady konstrukcji narzędzi badawczych. (5) Metody analizy wyników badań. (6) Sposoby prezentacja wyników badań, zasady konstruowania wniosków i oceny przydatności praktycznej wyników badań. (7) Omówienie wybranych pojęć i dystynkcji pojęciowych z obszaru metodologii nauk (np. paradygmat, kontekst odkrycia, kontekst uzasadnienia, falsyfikacja itp.) (II) Zagadnienia badawcze: (8) Przygotowanie przez uczestników seminarium szkicu tematyki badań własnych, (9) Omówienie podstawowych koncepcji teoretycznych i wyników badań dotyczących badanego zjawiska. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja konferencyjna realizowana z grupą seminaryjną; konsultacje indywidualne i grupowe. Student przygotowuje indywidualną pracę pisemną, prezentującą szkic projektu badań oraz podstawowe teorie opisujące podjęte zagadnienie badawcze. Student przygotowuje się do dyskusji realizowanej w grupie seminaryjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł seminaryjny I zakończony jest zaliczeniem z oceną uzyskiwanym na podstawie przedstawionej promotorowi indywidualnej pracy pisemnej studenta prezentującej szkic projektu badań oraz podstawowe teorie opisujące podjęte zagadnienia badawcze. Dopełniającym elementem zaliczenia będzie ocena jakości merytorycznej wypowiedzi i argumentacji studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.