Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN01]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 60 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Machura-Szczerba |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: DaF kompakt A1,Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen Stuttgart 2012 /podręcznik z ćwiczeniami/ Klip und Klar, Übungsgrammatik Grundstufe Deutsch, Fandrych Christian, Tallowitz Ulrike, Ernst Klett Sprachen Stuttgart 2008 Literatura uzupełniająca: Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Bęza Stanisław, Wyd. Szkolne PWN 2010 Materiały opracowane przez lektora |
Zakres tematów: |
Pierwsze kontakty - Zadawanie prostych pytań, udzielanie odpowiedzi - zapoznanie się z zasadami użycia rodzajników określonych i nieokreślonych; stosowanie zaimków pytających. - Autoprezentacja – zapoznanie się z zasadami koniugacji czasownika. - Przedstawianie innych osób. Stosowanie czasowników regularnych i wybranych czasowników nieregularnych - Układanie zdań z nazwami kontynentów, krajów, języków. - Wyszukiwanie na mapie krajów niemieckiego obszaru językowego. - Literowanie imion, nazwisk, nazw własnych. - Wypełnianie formularza osobowego. - Doskonalenie wymowy, intonacja i akcent zdaniowy. Terminy - prywatne i służbowe - Zapoznanie się ze słownictwem zawartym w terminarzu: dni tygodnia, pory dnia, nazwy miesięcy. - Wypełnianie terminarza - czas zegarowy, stosowanie liczb głównych; data, stosowanie liczb porządkowych. - Ustalanie terminu spotkania służbowego i prywatnego - używanie przeczeń: nein, nicht, kein/keine. - Poprowadzenie rozmowy na temat terminów urlopowych - deklinowanie rzeczowników w bierniku. - Formułowanie pozdrowień z wakacji. - Doskonalenie wymowy, intonacja i akcent zdaniowy. Rodzina i obowiązki domowe - Nazywanie prac/obowiązków wykonywanych w gospodarstwie domowym - stosowanie czasowników modalnych. - Zapoznanie się z nazwami podstawowych artykułów spożywczych, określanie opakowań, podawanie ceny sprzedaży i wagi produktów spożywczych - stosowanie zdań pytających: Wie viel .../ Wie viele...? - Sporządzanie listy zakupów, formułowanie potrzeb zakupowych. - Określanie stopnia pokrewieństwa i zawodów/zajęć najbliższych członków rodziny - stosowanie zaimków dzierżawczych. - Analizowanie danych statystycznych dot. podziału obowiązków domowych w Szwajcarii. - Doskonalenie wymowy, intonacja i akcent zdaniowy. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji). 60 godzin pracy własnej studenta. Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład projekt, prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia ocen cząstkowych z całego semestru, ocena aktywności studenta na zajęciach Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, prezentacji Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 90% - 100% opanował materiał zrealizowany w danym semestrze. Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% zrealizowanego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy. Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65% zrealizowanego materiału. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji. Ocena ndst – student nie opanował zrealizowanego materiału nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności. Skala ocen: 100-93% = bdb (bardzo dobry) 92-86% = db+ (plus dobry) 85-79% = db (dobry) 78-72% = dst+ (plus dostateczny) 71-65% = dst (dostateczny) 64% i mniej = ndst (niedostateczny) Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od daty nieobecności. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 5 nieobecności w semestrze (włącznie z 3 dopuszczalnymi nieusprawiedliwionymi nieobecnościami), prowadzący ma prawo nie dopuścić studenta do zaliczenia. W przypadku nieobecności z powodu choroby wymagane jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego. |
Uwagi: |
Studenci I semestru /stacjon. I st./ - specjaln. j. ros., progr. tłumaczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.