Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 41 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Grażyna Szafraniec |
Literatura: |
Bogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991. Guziuk-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011. Janowski A. Poznawanie uczniów. Warszawa 1991. Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. Jarosz E. , Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. John - Borys M. red. Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dziecka do lat 3. Katowice 1997. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. Skibińska H. Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Bydgoszcz 1997. Skulicz D. Diagnozowanie pedagogiczne. W: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych pod red. S. Palki. Kraków 1998. Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013. |
Zakres tematów: |
Ustalenia terminologiczne: diagnoza, diagnozowanie, diagnoza pozytywna i negatywna. Diagnoza psychologiczna – definicja, cele, schemat. Diagnoza odchyleń od normy. Norma statystyczna, społeczno-kliniczna i teoretyczna. Diagnoza pedagogiczna – definicja, cele, strategia. Diagnostyka dydaktyczno -wychowawcza - modele. Diagnoza psychopedagogiczna jako podstawa oddziaływań terapeutycznych -strategia i schemat postępowania diagnostycznego, elementy diagnozy psychopedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozowania, błędy diagnozowania. Stygmatyzowanie (etykietowanie) - korzyści i szkody. Zasady dobrej diagnozy. Specyfika diagnozowania dziecka. Metody, techniki badań oraz narzędzia diagnostyczne. Obserwacja dzieci - propozycje, kryteria. Metody diagnostyczne stosowane w poradniach psychologiczno - pedagogicznych. Techniki graficzne w diagnozie-rysunki jako metoda poznawania osobowości dziecka i jego środowiska wychowawczego. Przepisy prawne dotyczące diagnozowania w przedszkolu i w szkole. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz analiza wytworów dzieci. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny dotyczący zagadnień związanych z procesem diagnozy oraz narzędziami diagnostycznymi. Obecność na wykładzie. Ocena dostateczna 50% +1pkt.; kolejne oceny wyznaczane są zgodnie z przyjętą punktacją. |
Uwagi: |
Przedmiot przygotowuje do zajęć w semestrze letnim z przedmiotu Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.