Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 41
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Grażyna Szafraniec
Literatura:

Bogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991.

Guziuk-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011.

Janowski A. Poznawanie uczniów. Warszawa 1991.

Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001.

Jarosz E. , Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

John - Borys M. red. Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dziecka do lat 3. Katowice 1997.

Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

Skibińska H. Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Bydgoszcz 1997.

Skulicz D. Diagnozowanie pedagogiczne. W: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych pod red. S. Palki. Kraków 1998.

Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013.

Zakres tematów:

Ustalenia terminologiczne: diagnoza, diagnozowanie, diagnoza pozytywna i negatywna. Diagnoza psychologiczna – definicja, cele, schemat. Diagnoza odchyleń od normy. Norma statystyczna, społeczno-kliniczna i teoretyczna. Diagnoza pedagogiczna – definicja, cele, strategia. Diagnostyka dydaktyczno -wychowawcza - modele. Diagnoza psychopedagogiczna jako podstawa oddziaływań terapeutycznych -strategia i schemat postępowania diagnostycznego, elementy diagnozy psychopedagogicznej. Etyczne aspekty diagnozowania, błędy diagnozowania. Stygmatyzowanie (etykietowanie) - korzyści i szkody. Zasady dobrej diagnozy. Specyfika diagnozowania dziecka. Metody, techniki badań oraz narzędzia diagnostyczne. Obserwacja dzieci - propozycje, kryteria. Metody diagnostyczne stosowane w poradniach psychologiczno - pedagogicznych. Techniki graficzne w diagnozie-rysunki jako metoda poznawania osobowości dziecka i jego środowiska wychowawczego. Przepisy prawne dotyczące diagnozowania w przedszkolu i w szkole.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz analiza wytworów dzieci.

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny dotyczący zagadnień związanych z procesem diagnozy oraz narzędziami diagnostycznymi. Obecność na wykładzie.

Ocena dostateczna 50% +1pkt.; kolejne oceny wyznaczane są zgodnie z przyjętą punktacją.

Uwagi:

Przedmiot przygotowuje do zajęć w semestrze letnim z przedmiotu Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)