Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 41
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Szafraniec
Literatura:

Bogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003.

Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005.

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006.

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010.

Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001.

Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

John - Borys M. red. Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dziecka do lat 3. Katowice 1997.

Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006.

Krasowicz G. Język, czytanie, dysleksja. Lublin 1997.

Mickiewicz J. Jedynka z ortografii? Toruń 1997.

Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007.

Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010.

Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011.

Skibińska H. Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Bydgoszcz 1997.

Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010.

Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011.

Zakres tematów:

Wybrane metody diagnostyczne dla dzieci przedszkolnych – prezentacja, obliczanie wyników, interpretacja.

Diagnoza dojrzałości szkolnej – analiza najnowszych propozycji.

Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Wykrywanie przyczyn trudności w uczeniu się.

Diagnozowanie umiejętności szkolnych.

Metody diagnozowania dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii.

Diagnoza ADHD, zaburzeń zachowania i zaburzeń opozycyjno - buntowniczych.

Diagnozowanie autyzmu, zespołu Aspergera, upośledzenia umysłowego i innych zaburzeń.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, prezentacja referatów.

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa - prezentacja autorskich wyników badań diagnostycznych. Referat w zakresie wybranego tematu ćwiczeń.

Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie dzieci przedszkolnych i uczniów klas początkowych. Zaprezentowanie jednego z narzędzi diagnozy dojrzałości szkolnej.

Oceniana będzie jakość prezentowanych prac zaliczeniowych. Zakres posiadanych narzędzi diagnostycznych, przykłady i trafność ich zastosowania, opis autorskich wyników badań diagnostycznych.

Uwagi:

Przedmiot przygotowuje do zajęć w semestrze letnim z Metodyki pracy korekcyjno-wyrównawczej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)