Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III [06-PE-EWP-N1-22] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 41 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Szafraniec |
Literatura: |
Bogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003. Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005. Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006. Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010. Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. John - Borys M. red. Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dziecka do lat 3. Katowice 1997. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006. Krasowicz G. Język, czytanie, dysleksja. Lublin 1997. Mickiewicz J. Jedynka z ortografii? Toruń 1997. Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007. Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011. Skibińska H. Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Bydgoszcz 1997. Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010. Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011. |
Zakres tematów: |
Wybrane metody diagnostyczne dla dzieci przedszkolnych – prezentacja, obliczanie wyników, interpretacja. Diagnoza dojrzałości szkolnej – analiza najnowszych propozycji. Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Wykrywanie przyczyn trudności w uczeniu się. Diagnozowanie umiejętności szkolnych. Metody diagnozowania dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii. Diagnoza ADHD, zaburzeń zachowania i zaburzeń opozycyjno - buntowniczych. Diagnozowanie autyzmu, zespołu Aspergera, upośledzenia umysłowego i innych zaburzeń. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, prezentacja referatów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa - prezentacja autorskich wyników badań diagnostycznych. Referat w zakresie wybranego tematu ćwiczeń. Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie dzieci przedszkolnych i uczniów klas początkowych. Zaprezentowanie jednego z narzędzi diagnozy dojrzałości szkolnej. Oceniana będzie jakość prezentowanych prac zaliczeniowych. Zakres posiadanych narzędzi diagnostycznych, przykłady i trafność ich zastosowania, opis autorskich wyników badań diagnostycznych. |
Uwagi: |
Przedmiot przygotowuje do zajęć w semestrze letnim z Metodyki pracy korekcyjno-wyrównawczej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.