Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka [06-PE-OG-S1-21] semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Statystyka [06-PE-OG-S1-21]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 212
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Wysocka
Literatura:

1.Krajewska A., Statystyka dla pedagogów – wybrane zagadnienia, Białystok 2001.

2. Juszczyk S., Statystyka dla pedagogów: zarys wykładu, Toruń 2001.

3. Ferguson G., A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997.

4. Barańska Z., Podstawy metod statystycznych dla psychologów, Gdańsk 1995.

5. King B. M., Minium, E. W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Warszawa 2009.

6. Aranowska Elżbieta, Pomiar ilościowy w psychologii: od klasycznej teorii testów do podstaw teorii testów dla pojęć rozmytych, Scholar, Warszawa 2005.

7. Brzeziński Jerzy, Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1980.

8. Brzeziński Jerzy (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, PWN, Warszawa 2004.

9. Brzeziński Jerzy, Siuta Jerzy (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii, Zysk i S-ka, Poznań 2006.

10. Francuz Piotr, Mackiewicz Robert, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, KUL. Lublin 2007.

11. Bedyńska S., Brzezicka A., 2007, Statystyczny drogowskaz, Academica, Warszawa.

12. Bedyńska S., Cypryańska., 2013, Statystyczny drogowskaz (tom 1 i 2) Academica, Warszawa.

Zakres tematów:

1. Podstawowe typy projektów badawczych – ogólna charakterystyka – cechy i różnice

2. Podstawowe pojęcia statystyczne – statystyka opisowa i indukcyjna – definicja, stosowane techniki i znaczenie dla badań empirycznych (zastosowanie i przykłady zastosowań); próba a populacja – konsekwencje dla statystyki; estymacja; miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary rozkładu (ogólne definicje i zastosowanie)

3. Miary tendencji centralnej – średnia arytmetyczna, mediana i modalna (definicje i przykłady zastosowań, warunki stosowania)

4. Miary rozproszenia – rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe (definicje i przykłady zastosowań, warunki stosowania), współczynnik zmienności – jego zastosowanie i interpretacja

5. Rozkład normalny oraz jego cechy i właściwości

6. Miary asymetrii – skośność (definicja i przykłady) – rozkład prawoskośny i lewoskośny (cechy i interpretacja)

7. Kurtoza – definicja i właściwości (typy rozkładów – lepto-, platy- mezokurtyczny)

8. Pomiar – istota, definicje, skale pomiarowe ze względu na poziom pomiaru – podstawowe cechy i przykłady

9. Rodzaje pomiaru – podstawowy, pochodny i wskaźnikowy – definicje i zastosowanie w naukach społecznych

10. Miary tendencji centralnej, rozproszenia, rozkładu – a poziom pomiaru (kiedy stosujemy poszczególne miary)

11. Prawdopodobieństwo obiektywne i subiektywne – definicja i przykłady

12. Aksjomat rachunku prawdopodobieństwa

13. Hipoteza statystyczna – definicja i rodzaje oraz warunki konstruowania hipotez

14. Poziom istotności (statystyczna istotność wyników) – definicja i podstawowe poziomy istotności w naukach społecznych (ich interpretacja)

15. Błąd I i II rodzaju – definicja i przykłady

16. Testy parametryczne i nieparametryczne – warunki stosowania (główne różnice)

17. Rodzaje testów parametrycznych i nieparametrycznych oraz ich zastosowanie

18. Próba zależna i niezależna – definicje, różnice i przykłady

19. Test ANOVA – zastosowanie, warunki stosowania, interpretacja, wady

20. Testy post hoc i ich zastosowanie.

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji, prezentacje multimedialne.

Metody i kryteria oceniania:

Student przystępuje do pisemnego testu w formie pytań otwartych i zamkniętych oraz prostych zadań statystycznych do rozwiązania.

Procent punktów otrzymanych z pisemnego kolokwium:

• 90-100% bardzo dobry

• 80-89% dobry plus

• 70-79% dobry

• 60-69% dostateczny plus

• 50-59% dostateczny

• Poniżej 50% niedostateczny

Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu.

Uwagi:

Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)