Seminarium (sem. 2) [06-PC-S1-23]
semestr letni 2015/2016
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium (sem. 2) [06-PC-S1-23] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mateusz Penczek |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wskazane fragmenty następujących prac: Juszczyk S., "Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne". Katowice 2005. Juszczyk S., "Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Nowak S. "Metodologia badań społecznych". Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2012. Łobocki M. "Metody i techniki badań pedagogicznych". Wyd. Impuls, Kraków, 2000. Łobocki M. "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych". Wyd. Impuls, Kraków 2010. A. N. Oppenheim. "Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw". Wydawnictwo Zysk i Spółka. Poznań 2004. Pilch T., Bauman T., "Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe". Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2001. Denzin N. K., "Metody badań jakościowych". Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2009. Flick U., "Jakość w badaniach jakościowych". Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2011. Jemielniak D.: "Badania jakościowe. Podejścia i teorie". Tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2012. Jemielniak D.: "Badania jakościowe. Metody i narzędzie". Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2012. Urbaniak-Zając D., Kos. E.: "Badania jakościowe w pedagogice". Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013. Yin Robert. Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Wydawnictwo UJ. Kraków 2015. Inne prace - w zależności od potrzeb. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ferguson G. A., Takane Y., "Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice". Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Grobler A., "Metodologia nauk". Wyd. Znak, Kraków 2006. Brzeziński "Metodologia badan psychologicznych". Wydawnictwo Naukowe PWN [wiele wydań]. Shaughnessy J. J.; Zechmeister E.B.; Zechmeister J.S. "Metody badawcze w psychologii". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. Krause A.; "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej". Wyd. Impuls, Kraków 2011. |
Zakres tematów: |
(I) Zagadnienia metodologiczne: (1) Podstawowe paradygmaty nauk pedagogicznych. (2) Etapy postępowania badawczego. (3) Najczęściej wykorzystywane ilościowe i jakościowe metody badań pedagogicznych. (4) Zasady konstrukcji narzędzi badawczych. (5) Metody analizy wyników badań. (6) Sposoby prezentacji wyników badań, zasady konstruowania wniosków i oceny przydatności praktycznej wyników badań. (7) Omówienie wybranych pojęć z obszaru metodologii nauk (np. paradygmat, kontekst odkrycia, kontekst uzasadnienia, falsyfikacja itp.) (II) Zagadnienia badawcze: (8) Przygotowanie przez uczestników seminarium pełnej charakterystyki metodologicznej badań własnych. (9) Wyczerpujące teoretyczne ujęcie zagadnienia badawczego podejmowanego w pracy. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja realizowana z grupą seminaryjną; konsultacje indywidualne i grupowe. Student przygotowuje indywidualną pracę pisemną przedstawiającą pełną podstawę metodologiczną badań własnych oraz wyczerpujące, teoretyczne opracowanie zagadnienia badawczego podejmowanego w pracy. Student przygotowuje się do dyskusji realizowanej w grupie seminaryjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł seminaryjny I zakończony jest zaliczeniem z oceną uzyskiwanym na podstawie przedstawionej promotorowi indywidualnej pracy pisemnej studenta prezentującej pełną podstawę metodologiczną badań własnych oraz wyczerpujące, teoretyczne opracowanie zagadnienia badawczego podejmowanego w pracy. Dopełniającym elementem zaliczenia będzie ocena obecności na zajęciach i aktywności studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.