Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym I [06-PC-S1-39]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym I [06-PC-S1-39] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 64 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sabina Pawlik |
Strona domowa grupy: | http://- |
Literatura: |
Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod wiatr”, Warszawa. Pilecki J.(red.) (1999). Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Wydaw. Nauk. AP .Kraków. Polkowska I. (1998). Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi w szkole życia. W S i P Warszawa. Przewodnik dla nauczycieli – Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. CMPP - P. M.E.N. – Warszawa 2000. Kielin J. (1999). Rozwój daje radość. Gdańsk 1999. Affolter F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysk M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Franczyk A., Krajewska K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju; Kraków: Impuls Franczyk A., Krajewska K. (2005). Skarbiec nauczyciela- terapeuty. Kraków: Impuls Franczyk A., Krajewska K. (2003). Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Kraków: Impuls Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Knill Ch. (1995). Dotyk i Komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN Knill M., Knill Ch. (1995). Programy Aktywności, Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN Maas V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Wiśniewska, M. (2008). Zastosowanie metody SI w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością w stopniu głębszym i głębokim. Rewalidacja, 2(24) |
Zakres tematów: |
-Charakterystyka funkcjonowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - implikacje dla procesu rewalidacji. -Zasady pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Specyficzne uwarunkowania procesu rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim -Metody, techniki i narzędzia diagnozowania w pedagogice specjalnej -Podział środków pedagogicznych. Dobór metod pracy |
Metody dydaktyczne: |
podająca, problemowa, praktycznego działania |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będzie pisemne przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu nauczania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną przez kilkuosobowy zespół, oraz jego prezentacja obejmująca także działania warsztatowe. Ocenie podlegać będą -umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy -właściwy dobór celów zajęć, metod oraz form pracy; -przygotowanie pomocy dydaktycznych do działań warsztatowych; -staranność i dokładność przygotowania |
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.