Praca z rodziną dziecka niepelnosprawnego 06-PC-S1-51
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Praca z rodziną dziecka niepelnosprawnego 06-PC-S1-51 | |||
Zajęcia |
semestr letni 2015/2016 (2015/2016L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 63 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Alicja Żywczok | |||
Literatura: |
Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001. Bębas S. (red.), Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny. Radom 2011. Bińczycka J., Smolińska-Theiss B. (red.), Wymiary dzieciństwa: problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków 2005. Danilewicz W., Izdebska J. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Białystok 2001. Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów 2010. Gębuś D., Rodzina. Tak, ale jaka? Warszawa 2006. Izdebska J. (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym. Białystok 2003. Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Białystok 2009. Klinik A., Rottermund J., Gajdzica Z. (red.), Edukacja-socjalizacja-autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków 2005. Korzeniowska W., Szuścik U. (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków 2005. Kotlarska-Michalska (red.), Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną. Poznań 2010. Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2007. Pulikowski J., Warto być ojcem. Ojcostwo - najważniejsza kariera mężczyzny. Poznań 1998. Rottermund J. (red.), Wielowymiarowość procesu rehabilitacji. Kraków 2007. Ruszkiewicz D., Życie w pojedynkę: ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów? Łódź 2008. Sosnowski T., Ojciec we współczesnej przestrzeni życia dziecka. [W:] Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Red. J. Izdebska, J. Szymanowska. Białystok 2009. Żywczok A. (red.), Miłość – akt preferencji duchowości człowieka. Studium bliskości uczuciowej. Warszawa 2013. |
|||
Zakres tematów: |
1. Rodzina jako terapeutyczne środowisko wychowawcze (lecznicze właściwości więzi rodzinnych oraz dobrej komunikacji między członkami rodziny). 2. Pożądany model rodziny w percepcji osób niepełnosprawnych. 3. Rozwój więzi małżeńskiej i jej trwałość – podstawa konsolidacji rodziny oraz transmisji wzorców zachowania. Przyczyny osłabienia więzi uczuciowej między małżonkami. Sposoby zapobiegania rozbiciu rodziny i niwelowanie stresu związanego z wychowywaniem dziecka niepełnosprawnego. 4. Znaczenie miłości macierzyńskiej w stymulowaniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością. Przywiązanie rodziców do dziecka niepełnosprawnego w prenatalnym i postnatalnym okresie jego życia. 5. Zaangażowane ojcostwo, czyli rola ojca we współczesnym wychowaniu dziecka niepełnosprawnego. 6. Udział trzeciej generacji (pokolenia dziadków) w opiece i wychowaniu niepełnosprawnego wnuka/wnuczki. 7. Pozytywne relacje między rodzeństwem jako trening kontaktów rówieśniczych dziecka niepełnosprawnego. 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w rodzinach zagrożonych biosocjokulturowo, niepełnych i zrekonstruowanych. Problemy dziecka jedynego (jedynaka) z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 9. Proces wychowania dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie; ograniczenia i sposoby optymalizacji. 10. Zróżnicowane formy wspierania rodziny dziecka niepełnosprawnego. Terapia rodzin oraz poradnictwo dla rodziców jako wybrane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej członkom rodziny. 11. Kształtowanie właściwych postaw do życia rodzinnego wśród dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (w sytuacji przeobrażeń cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych). |
|||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające i aktywizujące (np. burzy mózgów, kazusów). |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość podstaw wiedzy dotyczącej form i metod pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego, kluczowych pojęć, np. wsparcie rodziny, poradnictwo dla rodziców, terapia rodzin. Ocenie będzie podlegać również umiejętność analizy sytuacji dziecka i jego rodziny oraz skuteczność propozycji pomocy w rozwiązywaniu problemów występujących w rodzinie dziecka niepełnosprawnego. Wszyscy uczestnicy zajęć napiszą pracę pisemną (programy pracy z rodziną dziecka) w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Objętość pracy – minimum 8 stron A4. O jakości pracy pisemnej decyduje erudycja studenta, sposób wypowiedzi pisemnej, dojrzałość argumentacji i analizy, umiejętność wnioskowania, wysuwania propozycji i projektowania zmian, staranność opracowania komputerowego, trafność doboru literatury, kompletność zaprezentowanego programu. Najwyżej oceniane będą projekty spełniające poniższe kryteria: - zgodności zawartości opracowania z podjętym tematem, - zaprezentowania zagadnienia w sposób wyczerpujący zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej; - uwzględnienia wszystkich wymaganych części pracy; - poprawności językowej, swobody w operowaniu słownictwem z danego zakresu tematycznego; Wydruk komputerowy pracy pisemnej powinien zostać oddany prowadzącemu zajęcia najpóźniej 2 tygodnie przed ostatnimi ćwiczeniami. Wyniki pracy pisemnej ogłaszane będą zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczoną pracę pisemną należy poprawić w tej samej formie; zakres treści nie ulega zmianie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.