Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia [06D-Z15.16-FIL] rozliczenie roczne 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia [06D-Z15.16-FIL]
Zajęcia: rozliczenie roczne 2015/2016 [2015/2016] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Krzysztof Wieczorek
Literatura:

Bęben D., Noras A. (red.), Filozofia Kanta i jej recepcja, Katowice 2011.

Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Tom 1-2, Kraków 2009.

Gordon M., Najważniejsze systemy filozoficzne XVII i XVIII wieku, Poznań 1972.

Gutek G., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.

Kowalczyk S., Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje, Lublin 2012.

Markova D., Powell A., Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł, Warszawa 1996

Mounier E., Wprowadzenie do egzystencjalizmów oraz wybór innych prac, Kraków 1964.

Reale G., Historia filozofii starożytnej. Tom 1-3, Lublin 2004.

Siemek M., Drogi współczesnej filozofii, Warszawa 1978.

Tischner J. (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989.

Chudy W., Pedagogia godności: elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009,

Jaeger W., Paideia, Warszawa 2001,

Krońska I., Sokrates, Warszawa 1964,

Reale G., Scola A., Dialog o wartości człowieka, Warszawa 2009,

Siemek M., Hegel i filozofia, Warszawa 1998,

Skrzypczak R., Chrześcijanin na rozdrożu, Kraków 2011,

Starnawski W., Bycie osobą: podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2013,

Tischner J., O człowieku: wybór pism filozoficznych, Wrocław 2003,

Zakres tematów:

1.Między Atenami a Spartą. Grecka paideia i jej filozoficzne fundamenty.

2.Jezus jako wychowawca. Edukacyjny wymiar filozofii chrześcijańskiej.

3.Jak stworzyć nowego człowieka? Antropologie nowożytne i ich rola w wychowaniu.

4.Czy Kant miał rację? Krytyczne spojrzenie na filozofię krytyczną.

5.Między Heglem a Comte'em. Wielkie utopie filozoficzne XIX w. i ich wpływ na teorię wychowania.

6.Nie wszyscy są tacy jak ja. Filozoficzne teorie kształtowania inteligencji.

7.Osoba czy jestestwo? Spór personalizmu z egzystencjalizmem.

8.Krajobraz po bitwie: jak przezwyciężyć niewygodne dziedzictwo totalitarnych ideologii.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji komputerowej, wykład o charakterze półotwartym – prowadzenie dyskursu z doktorantami

Metody i kryteria oceniania:

Doktorant przygotowuje pracę w formie pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany przez siebie i zatwierdzony przez prowadzącego temat, związany z problematyką wykładów. Praca zostaje zaprezentowana i przedyskutowana podczas egzaminu. Ocenę końcową ustala się po przeprowadzeniu rozmowy o pracy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)