Filozofia [06D-Z15.16-FIL]
rozliczenie roczne 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia [06D-Z15.16-FIL] |
Zajęcia: |
rozliczenie roczne 2015/2016 [2015/2016]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Krzysztof Wieczorek |
Literatura: |
Bęben D., Noras A. (red.), Filozofia Kanta i jej recepcja, Katowice 2011. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Tom 1-2, Kraków 2009. Gordon M., Najważniejsze systemy filozoficzne XVII i XVIII wieku, Poznań 1972. Gutek G., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007. Kowalczyk S., Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje, Lublin 2012. Markova D., Powell A., Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł, Warszawa 1996 Mounier E., Wprowadzenie do egzystencjalizmów oraz wybór innych prac, Kraków 1964. Reale G., Historia filozofii starożytnej. Tom 1-3, Lublin 2004. Siemek M., Drogi współczesnej filozofii, Warszawa 1978. Tischner J. (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989. Chudy W., Pedagogia godności: elementy etyki pedagogicznej, Lublin 2009, Jaeger W., Paideia, Warszawa 2001, Krońska I., Sokrates, Warszawa 1964, Reale G., Scola A., Dialog o wartości człowieka, Warszawa 2009, Siemek M., Hegel i filozofia, Warszawa 1998, Skrzypczak R., Chrześcijanin na rozdrożu, Kraków 2011, Starnawski W., Bycie osobą: podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2013, Tischner J., O człowieku: wybór pism filozoficznych, Wrocław 2003, |
Zakres tematów: |
1.Między Atenami a Spartą. Grecka paideia i jej filozoficzne fundamenty. 2.Jezus jako wychowawca. Edukacyjny wymiar filozofii chrześcijańskiej. 3.Jak stworzyć nowego człowieka? Antropologie nowożytne i ich rola w wychowaniu. 4.Czy Kant miał rację? Krytyczne spojrzenie na filozofię krytyczną. 5.Między Heglem a Comte'em. Wielkie utopie filozoficzne XIX w. i ich wpływ na teorię wychowania. 6.Nie wszyscy są tacy jak ja. Filozoficzne teorie kształtowania inteligencji. 7.Osoba czy jestestwo? Spór personalizmu z egzystencjalizmem. 8.Krajobraz po bitwie: jak przezwyciężyć niewygodne dziedzictwo totalitarnych ideologii. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji komputerowej, wykład o charakterze półotwartym – prowadzenie dyskursu z doktorantami |
Metody i kryteria oceniania: |
Doktorant przygotowuje pracę w formie pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany przez siebie i zatwierdzony przez prowadzącego temat, związany z problematyką wykładów. Praca zostaje zaprezentowana i przedyskutowana podczas egzaminu. Ocenę końcową ustala się po przeprowadzeniu rozmowy o pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.