Seminarium specjalizacyjne 2: Dynamika grupy społecznej [05-SP-S2-REW-DGS]
semestr letni 2015/2016
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium specjalizacyjne 2: Dynamika grupy społecznej [05-SP-S2-REW-DGS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sabina Pawlas |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Brown, Rupert 2006 Procesy grupowe Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk: GWP Stephan W, Stephan C 1999, Wywieranie wpływu przez grupę Gdańsk Adams K, Galanes G J 2008 Komunikacja w grupie Wydawnictwo Naukowe PWN Hartley P 2000 Komunikacja w grupie, Poznań Mazur J 1998 Grupa społeczna, Encyklopedia Socjologii, tom 1, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998 Robertis C, Pascal H 1999, Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice Oyster, Carol K 2002 Grupy Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Vopel K 1999, Poradnik dla prowadzących grupy Kielce literatura uzupełniająca Aronson E, Wilson A, Akert R 2012 Psychologia społeczna, Poznań Giddens, Anthony 2004 Socjologia Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Goffman, Erving 2006 Rytuał interakcyjny Warszawa: WN PWN Gratton, Lynda, Tamara J Erickson 2008 8 sposobów budowania dobrze współpracujących zespołów, w: „Harvard Business Review Polska” nr 4 Grzesiuk L ( red) 1994 „Psychoterapia” Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Rogers, C 1991 Grupy spotkaniowe w: Rogers CTerapia nastawiona na klienta Grupy spotkaniowe Thesaurus Press Wrocław Stephan, Walter G i Cookie W Stephan 2007 Wywieranie wpływu przez grupy Psychologia relacji Gdańsk: GWP Wojciszke, B 2004 Człowiek wśród ludzi Zarys psychologii społecznej, Warszawa:Scholar |
Zakres tematów: |
Celem kursu jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności wykorzystywania teorii z zakresu dynamiki grupowej w praktyce pracy socjalnej. W ramach zajęć omówione będą założenia i zasady pracy z grupą, główne procesy grupowe, fazy rozwoju grupy z nachyleniem na rozwijanie kompetencji w zakresie prowadzenia grup, rozwiązywania sytuacji trudnych w procesie grupowym, wykorzystywania napięcia i oporu w grupie dla rozwijania kompetencji społecznych członków grupy, kształtowania postaw współpracy w ramach grupy Treści szczegółowe: • Grupy społeczne – cechy definicyjne; wybrane teorie • Typologie grup społecznych • Dynamika grupowa – role grupowe, normy, cele, spójność grupy, napięcie w grupie • Fazy rozwoju grupy • Procesy grupowe • Komunikacja w grupach Bariery komunikacyjne • Konflikty wewnątrzgrupowe i intergrupowe • Współpraca międzygrupowa • Władza i przywództwo w grupie • Wpływ grupy – konformizm i nonkonformizm Warunki wywierania wpływu mniejszości i większości • Grupa i tożsamość. Grupa i samoocena. Grupy odniesienia • Produktywność grupy • Rozwiązywanie problemów grupowych • Podejmowanie decyzji w grupie • Twórczość w pracy grupy • Opór i napięcie w grupie • Konflikty grupowe • Próżniactwo społeczne i syndrom grupowego myślenia • Praca socjalna z grupą • Zadania osoby prowadzącej grupę • Role osoby prowadzącej grupę • Sytuacje trudne w pracy z grupą • Techniki pomocnicze w prowadzeniu grupy • Specjalne posiedzenia grupowe (psychodrama, psychogimnastyka, arteterapia, muzykoterapia, spotkanie) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny Zajęcia warsztatowe w małej grupie oraz indywidualne realizowanie zadań problemowych Grupowe gry symulacyjne Metody psychodramatyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowywanie zagadnienia z zakresu dynamiki grupowej, procesów grupowych Każdy uczestnik kursu przygotowuje pracę pisemną oraz prezentację multimedialną przybliżającą omawiane zagadnienia. Ocenie podlega: 1. poprawność merytoryczna opracowania pisemnego 2. sposób przekazu prezentowanego opracowania/ jasność komunikacji, jej zrozumiałość dla odbiorcy 3. część audiowizualna prezentacji multimedialnej– jej adekwatność, pomocniczy charakter w zrozumieniu i utrwaleniu wiedzy i umiejętności Każdy z wymienionych elementów jest poddawany oddzielnej ocenie Ocena z pracy stanowi wypadkową poszczególnych składowych II Każdy uczestnik w ramach zajęć o charakterze warsztatowym odpowiedzialny jest za prowadzenie grupy, przygotowanie scenariuszy spotkań grupowych odpowiednich dla analizowanego zagadnienia z zakresu procesów grupowych Każdy uczestniczy w psychodramie, grupowych grach symulacyjnych, dokonuje autoanalizy, uczestniczy w dyskusjach, udziela informacji zwrotnych Przebieg procesu weryfikacji: Opracowanie zagadnienia problemowego z zakresu procesów grupowych, prowadzenia grupy - prezentacja w programie Power Point wraz ze scenariuszami spotkań warsztatowych dla grupy. Praca powinna zostać przygotowana w wersji wydrukowanej i elektronicznej. Wersja wydrukowana powinna zostać złożona do zaliczenia osobie prowadzącej zajęcia. Wersja elektroniczna powinna być wysłana na adres mailowy całej grupy oraz do wiadomości osoby prowadzącej zajęcia. |
Uwagi: |
2 semestr Praca Socjalna PSWS (stacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.