Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-L15.16-WARSZT]
rozliczenie roczne 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-L15.16-WARSZT] |
Zajęcia: |
rozliczenie roczne 2015/2016 [2015/2016]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Chudzicka-Czupała |
Literatura: |
1. Arends. E.I. (1994). Uczymy się naczać, Warszawa: WSiP. 2. A. Ćwikliński (red.) (2014). Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością. Poznań: Wyd. UAM. 3. Kruszewski K. (red.). (2007). Sztuka nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Kożusznik B., Polak J. (red.) (2014). Uczyć z pasją. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. (tu artykuł: Chrupała-Pniak M., Chudzicka-Czupała A. Poza ciemną stroną, czyli jak odkrywać i rozumieć trudne sytuacje w pracy ze studentami, s. 317-348) |
Zakres tematów: |
Przedmiot zaadresowany jest do przyszłych nauczycieli akademickich i składa się z trzech części: I. Kierownicze funkcje nauczyciela II. Efektywne techniki nauczania II. Interakcyjne funkcje nauczyciela 1. Podstawy własnej filozofii nauczania. Style nauczania, style zarządzania grupą a postępy studentów. 2. Konstruowanie systemu kształcenia. Wybór celów i metod. Cele ogólne a cele operacyjne. 3. Pomiar wyników kształcenia. Cele ewaluacji. Proces testowania: planowanie, konstrukcja i weryfikacja testów. 4. Kształtowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się. Rola wykorzystania czasu i przestrzeni w realizacji celów zajęć. 5. Kierowanie i zarządzanie grupą. Nauczycielskie strategie radzenia sobie z problemami dyscyplinarnymi. 6. Analiza porównawcza transmisyjnego i interpretacyjnego modelu kształcenia. Edukacja a rożne rodzaje wiedzy szkolnej. Model nauczania a efekty kształcenia. 7. Strategie uczenia się i nauczania. Klasyfikacje strategii nauczania. Nauczanie podające wiedzę a nauczanie poszukujące. 8. Porozumiewanie się a nauczanie. Sztuka i nauka zadawania pytań i wykładania. Informacje zwrotne od nauczyciela: pochwała i krytyka. Zachowania niewerbalne jako ważne komunikaty ze strony studentów i nauczyciela. 9. Samoświadomość a rozwój zawodowy nauczyciela akademickiego. Zbieranie i analiza informacji zwrotnych od studentów. Rekonstrukcja ukrytego programu we własnej pracy. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja z elementami wykładu tworzenie sylabusa do zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć - kryteria oceny Obecność na zajęciach, aktywność podczas ćwiczeń, przygotowanie pracy, na którą składają się następujące zadania: 1. sformułowanie ogólnych i operacyjnych celów kształcenia wybranego przedmiotu 2. przygotowanie konspektu i sylabusa przykładowych zajęć wraz z literaturą i źródłami internetowymi 3. ocena poprawności testu i innych form weryfikacji efektów kształcenia Efekty kształcenia: Zna zasady planowania dydaktycznego. Zna zasady doboru treści kształcenia. Jest przygotowany do prowadzenia samodzielnych zajęć dydaktycznych. Potrafi opracować i stosować narzędzia kontroli i oceny. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu zawodowego nauczyciela, jego kompetencji i wrażliwości na potrzeby grupy studenckiej. Realizacja efektów kształcenia w stopniu wysoce satysfakcjonującym – ocena bdb Realizacja efektów w stopniu satysfakcjonującym - ocena plus db Realizacja efektów w niepełnym zakresie - ocena db Realizacja efektów w częściowym zakresie - ocena plus dst Realizacja efektów w częściowym zakresie - ocena dst Oceny stopnia realizacji wybranych efektów kształcenia dokonuje osoba prowadząca zajęcia na podstawie sposobu wykonaia zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.