Diagnoza pedagogiczna [06P-TP-NP-DP]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza pedagogiczna [06P-TP-NP-DP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Bogumiła Bobik |
Literatura: |
Guzik- Tkacz M., Badania Diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Centrum edukacyjne „Bliżej Przedszkola”, Kraków 2011. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 |
Zakres tematów: |
1.Diagnostyka pedagogiczna: Rozwój, istota dziedziny (subdyscypliny pedagogiki) i jej nurty przedmiotowe. 2.Diagnoza/diagnozowanie - istota pojęcia na tle jego ewolucji. Zasadniczy sens i cele diagnozy pedagogicznej 3.Diagnoza jako ocena rzeczywistości – wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia pojęciowe oceniania (wskaźnik, miernik, norma, wzorzec, wzór, średnia) oraz ich rola w ocenianiu. Kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej 4.Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej. 6.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok (etapy diagnozy). Efekty diagnozy – orzeczenie /opinia diagnostyczna – zawartość i struktura. 7.Metody i techniki zbierania danych; specyfika wykorzystania w diagnozie pedagogicznej. 8. Wybrane problemy diagnozy zagrożeń indywidualnych, instytucjonalnych i środowiskowych |
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny; metoda podająca, metoda problemowa, prezentacja multimedialna; analiza dokumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy i umiejętności - krótkie zadania strukturyzowane, Wykład interaktywny; metoda podająca, metoda problemowa, prezentacja multimedialna; analiza dokumentów. |
Uwagi: |
1 semestr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.