Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza pedagogiczna 06P-TP-NP-DP
semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Diagnoza pedagogiczna 06P-TP-NP-DP
Zajęcia semestr zimowy 2015/2016 (2015/2016Z) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Bogumiła Bobik
Literatura:

Guzik- Tkacz M., Badania Diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Centrum edukacyjne „Bliżej Przedszkola”, Kraków 2011.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002

Zakres tematów:

1.Diagnostyka pedagogiczna: Rozwój, istota dziedziny (subdyscypliny pedagogiki) i jej nurty przedmiotowe.

2.Diagnoza/diagnozowanie - istota pojęcia na tle jego ewolucji. Zasadniczy sens i cele diagnozy pedagogicznej

3.Diagnoza jako ocena rzeczywistości – wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia pojęciowe oceniania (wskaźnik, miernik, norma, wzorzec, wzór, średnia) oraz ich rola w ocenianiu. Kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej

4.Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej.

6.Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok (etapy diagnozy). Efekty diagnozy – orzeczenie /opinia diagnostyczna – zawartość i struktura.

7.Metody i techniki zbierania danych; specyfika wykorzystania

w diagnozie pedagogicznej.

8. Wybrane problemy diagnozy zagrożeń indywidualnych, instytucjonalnych i środowiskowych

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny; metoda podająca, metoda problemowa, prezentacja multimedialna; analiza dokumentów.

Metody i kryteria oceniania:

Test wiedzy i umiejętności - krótkie zadania strukturyzowane, Wykład interaktywny; metoda podająca, metoda problemowa, prezentacja multimedialna; analiza dokumentów.

Uwagi:

1 semestr

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.