Pedagogika porównawcza [06-PE-N2-09]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika porównawcza [06-PE-N2-09] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Góźdź, Małgorzata Kitlińska-Król |
Literatura: |
Literatura podstawowa: BŁAŻEJEWSKI W. Pedagogika porównawcza. Materiały pomocnicze dla studentów. Rzeczów 2006. SEREDYŃSKA A. Zarys pedagogiki porównawczej: zagadnienia dotyczące systemów wychowania i oświaty w wybranych krajach. Wydaw. WAM, Kraków 2005. PROKOP J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska. Wydawca Erica, Warszawa 2013. MOROZ H. (red.) Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, 2008. POTULICKA E., HILDEBRANDT - WYPYCH D., CZECH - WŁODARCZYK C. (red) Systemy edukacji w krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012. SIKORSKA I., Rozwój dziecka w przedszkolu: stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca: HILDEBRANDT-WYPYCH D., KABACIŃSKA K (red.) Młodzież i sukces życiowy: studium z pedagogiki porównawczej na rzykładzie młodzieży polskiej, czeskiej, niemieckiej i holenderskiej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010 PARCZEWSKA T., BILEWICZ-KUŹNIA B. (red.) Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie:wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej, Lublin 2003. ŚWIĘTOCHOWSKA U. Systemy oświatowe państw nadbałtyckich (Litwy, Łotwy i Estonii), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001. GMEREK T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii, i Rosji, Wyd. Impuls, Kraków 2011. SURMA B., Pedagogika Montessori: podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce: system pedagogiczny Marii Montessori w placówkach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i we Włoszech, Wydawnictwo Palatum, Łódź 2008. GMEREK T., Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich: (studium z pedagogiki porównawczej), Wyd. Wolumin, Poznań 2005. GAŁKOWSKA A. Systemy edukacji w Republice Federalnej Niemiec na przełomie XX i XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2009. System integralny w edukacji dziecka: konteksty i konsekwencje zmian (red.) H. Siwek i M. Bereźnickiej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP 2011. |
Zakres tematów: |
1. Przedmiot pedagogiki porównawczej. Podstawowe pojęcia. 2. Metodologiczne podstawy badań porównawczych. 3. System edukacyjny - jego struktura w teorii i praktyce. 4-6. Analiza porównawcza wygranych państw świata np. Niemcy, Czechy, Japonia, Francja, Holandia itp. 7. Aktualne wyzwania/problemy współczesnej edukacji np. szkolnictwo zawodowe, obowiązek szkolny, e-learning, wielkokulturowość, itp. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Merytoryczny udział w pracy 2-3 osobowej grupy studentów. Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania oraz zaprezentowania na forum grupy ćwiczeniowej pracy - prezentacji multimedialnej dor. wybranych systemów edukacyjnych krajów świata. Opracowanie powinno się składać z 4 części: -I część wprowadzająca - wyjaśnienie w oparciu o literaturę przedmiotu, podstawowych specyficznych społeczno - kulturowych, geograficznych itd. warunków funkcjonowania wybranego państwa wskazanie na determinanty pośrednie i bezpośrednie systemu edukacyjnego; II - część główna - wskazująca na podstawy administracyjne/prawne systemu szkolnego oraz charakterystykę funkcjonowania i organizacji szczebli edukacyjnych oświaty w prezentowanym państwie; III - atuty i mankamenty prezentowanego systemu edukacyjnego; refleksja/ocena własna systemu (pedagogiczna); IV - pomysł na innowację pedagogiczna dotyczącą modyfikacji organizacji i funkcjonowania wybranej sfery działalności edukacyjnej w naszym kraju, w oparciu o wzorce stosowane w analizowanym systemie edukacyjnym; -bibliografia Prezentacja multimedialna powinna być przygotowana zgodnie ze standardami edycyjnymi tekstu naukowego, zapisana w formacie ppt. lub pdf. Najwyżej oceniane będą projekty spełniające w pełni poniższe kryteria: -pełna zgodność zawartości opracowania z podjętym tematem, -uwzględnienie wszystkich ww. części pracy; -zagadnienie przedstawione w wyczerpujący sposób, podane informacje zgodne z aktualnymi źródłami wiedzy; -pełna poprawność językowa, swoboda w operowaniu słownictwem prezentowanego zakresu tematycznego zarówno w treściach ujętych w prezentacji multimedialnej jak i podczas wypowiedzi ustnej. -estetyka pracy Prezentacje multimedialne przygotowane przez zespoły studentów poinny liczyć ok. 16-20 slajdów. Na 4-6 zajęciach ćwiczeniowych zespoły prezentować będą rezultaty (10minutowe wystąpienia) swojej pracy. Praca (prezentacja multimedialna) powinna zostać przesłana w wersji elektronicznej (format Word ppt. lub pdf.) do prowadzącego zajęcia ćwiczeniowe w wyznazonym terminie (przed ostatnimi zajęciami). Student czyta zadane lektury i bierze merytoryczny udział w rozwiązywaniu problemów wynikających z podejmowanych tematów zajęć ćwiczeniowych (dyskusja grupowa, gra symulacyjna, metaplan i in. techniki aktywizujące). Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się , wkładu pracy w różnych aktywnościach na zajęciach oraz jakość wniesionej wiedzy. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów. Podczas jednych zajęć można otrzymać max. 2 plusy. Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy (wartość maksymalną na skali wyznaczają studenci najbardziej aktywni). Na podstawie oceny uzyskanej z aktywności (ilość plusów) oraz oceny z drugiej formy weryfikacji (prezentacja multimedialna - projekt zespołowy) prowadzący wystawia ocenę końcową z ćwiczeń, gdzie 60% oceny końcowej przedmiotu stanowi ocena za projekt oraz 40% ocena za aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest dodatkowo weryfikowana i może ulec obniżeniu, jeśli student ma więcej niż jedną nieobecność na zajęciach (1x1,5h), której nie zaliczył na konsultacjach u prowadzącego (najpóźniej do 2 tygodni przed ostatnimi zajęciami dydaktycznymi). Ocena końcowa ulega obniżeniu o pól stopnia za każdą nie zaliczoną jednostkę zajęciową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.