Diagnoza środowiska społecznego [06-PE-OP-N2-10]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza środowiska społecznego [06-PE-OP-N2-10] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagmara Dobosz |
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.Babbie E., Metody badań społecznych, Warszawa 2002Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006Nizołek K., Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światówspołecznych do interwencji socjologicznej, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VII, nr 1/2011Konecki K., Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawczew socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd SocjologiiJakościowej Tom I, nr1/2005Denzin, N., Y. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa 2009Frydrychowicz A., Koźniewska E., Sobolewska M., Zwierzyńska E.,Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie, Warszawa 2004Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007Olcoń M., Zogniskowane wywiady grupowe online – charakterystyka techniki badawczej, w: Jonak Ł., Mazurek P., Olcoń M., Przybylska A., Tarkowski A., Zając J. M. (red.), Internet– społeczne aspekty medium, Warszawa 2006Siuda P., Eksperyment w Internecie – nowa metoda badań w naukach społecznych,,,Studia Medioznawcze’’ 3/2009 P.B.Sztabiński, F.Sztabiński, Z.Sawiński (red.), Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN. Warszawa 2004- Rozdział VI. Badania jakościowe: nie tylko FGI Krzewińska A. (2012), Sądy obywatelskie – kilka refleksji o metodzie, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 42. Kubiak A. Krzewińska A. (2012), Sondaż deliberatywny – inwentarz problemów, „Przegląd Socjologiczny”, nr 61/1. Mocek S., Krenz R., Frączak P., Sałkowska M. (2011), Od redakcji, Animacja Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje, „Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych Collegium Civitas i Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL”, nr 5. |
Zakres tematów: |
1.Podstawowe techniki diagnostyczne w diagnozie środowiska społecznego -obserwacja, wywiad, ankieta, analiza dokumentów i wytworów, pomiar warunków środowiska - możliwości i specyfika stosowania w diagnozie środowiska. Ćwiczenia praktyczne. 2.Diagnoza środowiska rodzinnego - całościowa ocena jakości środowiska wychowawczego rodziny -badanie relacji wewnątrzrodzinnych- postawy i role rodzicielskie, błędy wychowawcze-badanie problemów patologii środowiska rodzinnego (uzależnienia, przemoc w rodzinie, zaniedbywanie dziecka) 3.Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły: Diagnoza szkoły jako instytucji – ewaluacja szkoły - badanie klimatu społecznego szkoły / instytucji oświatowo wychowawczej- zagrożenia społeczne w szkole (przemoc, agresja, ryzykowne zachowania seksualne, wyalienowanie, inne zjawiska i problemy )-społeczne funkcjonowanie w klasie szkolnej 4. Diagnoza funkcjonowania grupy rówieśniczej jako środowiska wychowawczego -nieformalne grupy społeczne i ich przywódcy (idole)5. Niekonwencjonalne metody badania środowiska społecznego -metody wizualne w naukach społecznych- photo voice, guided-walking -badania społeczne w Internecie -mapowanie partycypacyjne przestrzeni 6-7. Diagnoza środowiska lokalnego – przegląd przykładów oraz projekt diagnozy ze względu na problem ( wybór studentów) |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia będą prowadzone w formie praktycznej np. wykonywanie badań, pomiarów, konstrukcja schematów diagnozy, konstrukcja narzędzi , projekty diagnozy instytucji , środowiska lokalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt Merytoryczny udział w pracy 3-4 osobowej grupy studentów w przygotowaniu projektu diagnozy środowiskowej oraz raportu z jego realizacji. Oceniana będzie poprawność przygotowania projektu diagnozy dotyczącego jednego z podanych przez prowadzącego problemów społecznych oraz raportu z jego realizacji, w tym: -przyjęte przez studenta założenia teoretyczne co do problemu- określenie podstawowych kategorii analitycznych/obszaru diagnozy -adekwatność wybranych narzędzi diagnostycznych - wysoko oceniane będzie wykorzystanie autorskich kwestionariuszy/arkusz obserwacyjnych, które należy zamieścić w aneksie. Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych grupy prezentować będą wyniki (max 10 minutowe wystąpienia) przygotowanej i przeprowadzonej diagnozy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.