Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska społecznego [06-PE-OP-N2-10] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza środowiska społecznego [06-PE-OP-N2-10]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.Babbie E., Metody badań społecznych, Warszawa 2002Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006Nizołek K., Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światówspołecznych do interwencji socjologicznej, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VII, nr 1/2011Konecki K., Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawczew socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd SocjologiiJakościowej Tom I, nr1/2005Denzin, N., Y. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa 2009Frydrychowicz A., Koźniewska E., Sobolewska M., Zwierzyńska E.,Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie, Warszawa 2004Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy, Wyd. Żak, Warszawa 2007Olcoń M., Zogniskowane wywiady grupowe online – charakterystyka techniki badawczej, w: Jonak Ł., Mazurek P., Olcoń M., Przybylska A., Tarkowski A., Zając J. M. (red.), Internet– społeczne aspekty medium, Warszawa 2006Siuda P., Eksperyment w Internecie – nowa metoda badań w naukach społecznych,,,Studia Medioznawcze’’ 3/2009 P.B.Sztabiński, F.Sztabiński, Z.Sawiński (red.), Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN. Warszawa 2004- Rozdział VI. Badania jakościowe: nie tylko FGI

Krzewińska A. (2012), Sądy obywatelskie – kilka refleksji o metodzie, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 42.

Kubiak A. Krzewińska A. (2012), Sondaż deliberatywny – inwentarz problemów, „Przegląd Socjologiczny”, nr 61/1.

Mocek S., Krenz R., Frączak P., Sałkowska M. (2011), Od redakcji, Animacja Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje, „Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych Collegium Civitas i Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL”, nr 5.

Zakres tematów:

1.Podstawowe techniki diagnostyczne w diagnozie środowiska społecznego -obserwacja, wywiad, ankieta, analiza dokumentów i wytworów, pomiar warunków środowiska - możliwości i specyfika stosowania w diagnozie środowiska. Ćwiczenia praktyczne.

2.Diagnoza środowiska rodzinnego - całościowa ocena jakości środowiska wychowawczego rodziny -badanie relacji wewnątrzrodzinnych- postawy i role rodzicielskie, błędy wychowawcze-badanie problemów patologii środowiska rodzinnego (uzależnienia, przemoc w rodzinie, zaniedbywanie dziecka)

3.Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły: Diagnoza szkoły jako instytucji – ewaluacja szkoły - badanie klimatu społecznego szkoły / instytucji oświatowo wychowawczej- zagrożenia społeczne w szkole (przemoc, agresja, ryzykowne zachowania seksualne, wyalienowanie, inne zjawiska i problemy )-społeczne funkcjonowanie w klasie szkolnej

4. Diagnoza funkcjonowania grupy rówieśniczej jako środowiska wychowawczego -nieformalne grupy społeczne i ich przywódcy (idole)5. Niekonwencjonalne metody badania środowiska społecznego -metody wizualne w naukach społecznych- photo voice, guided-walking

-badania społeczne w Internecie

-mapowanie partycypacyjne przestrzeni

6-7. Diagnoza środowiska lokalnego – przegląd przykładów oraz projekt diagnozy ze względu na problem ( wybór studentów)

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia będą prowadzone w formie praktycznej np. wykonywanie badań, pomiarów, konstrukcja schematów diagnozy, konstrukcja narzędzi , projekty diagnozy instytucji , środowiska lokalnego

Metody i kryteria oceniania:

Projekt

Merytoryczny udział w pracy 3-4 osobowej grupy studentów w przygotowaniu projektu diagnozy środowiskowej oraz raportu z jego realizacji.

Oceniana będzie poprawność przygotowania projektu diagnozy dotyczącego jednego z podanych przez prowadzącego problemów społecznych oraz raportu z jego realizacji, w tym:

-przyjęte przez studenta założenia teoretyczne co do problemu- określenie podstawowych kategorii analitycznych/obszaru diagnozy

-adekwatność wybranych narzędzi diagnostycznych

- wysoko oceniane będzie wykorzystanie autorskich kwestionariuszy/arkusz obserwacyjnych, które należy zamieścić w aneksie.

Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych grupy prezentować będą wyniki (max 10 minutowe wystąpienia) przygotowanej i przeprowadzonej diagnozy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)