Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium (cz.2) [06-PE-EWP-S2-13.1] semestr letni 2015/2016
seminarium, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium (cz.2) [06-PE-EWP-S2-13.1]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Stanisław Juszczyk
Literatura:

Denzin N. K. , Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000

Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005

Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013

Kruger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2005

Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Szmidt K. J. (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009

Zakres tematów:

Problematyka seminarium dotyczy zagadnień z zakresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Studenci wybierają sami konkretną problematykę badań zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami, jakie stwarza dla nich przyjazny teren badań. Najczęściej wybierane tematy to: adaptacja dziecka do funkcjonowania w przedszkolu lub ucznia sześcioletniego do funkcjonowania w szkole; rozwijanie przez nauczyciela lub szkoły sfer: fizycznej, poznawczej, motywacyjnej, społecznej, emocjonalnej, czy aksjologicznej; metody i formy pracy nauczyciela w zakresie edukacji przyrodniczej, polonistycznej, matematycznej czy artystycznej; rola zabaw i gier dydaktycznych w procesie wychowania dzieci czy procesie kształcenia; intencjonalne kształtowanie przez nauczycieli przedszkola gotowości szkolnej dzieci; filmy, reklamy i inne programy telewizyjne a czas wolny dzieci przedszkolnych czy wczesnoszkolnych; interakcje w zespole klasowym uczniów wczesnoszkolnych;

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, omawianie przykładów, analiza przygotowanych przez studentów kolejnych rozdziałów, permanentna kwerenda źródeł bibliograficznych, kształtowanie u studentów umiejętności analizy ilościowo-jakościowej wyników badań, narracja, debata pedagogiczna

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane są kolejne wyniki pracy własnej studentów w poszczególnych semestrach:

I semestr - konstruowanie tzw. rozdziału teoretycznego, zawierającego krytyczną analizę teorii opisujących badane zjawisko czy proces oraz omówienie wybranych wyników badań empirycznych różnych autorów w celu skonstruowania aktualnego modelu zjawiska;

II semestr - redakcja rozdziału metodologicznego, konstruowanie narzędzi badawczych i poddanie ich pilotażowi;

III semestr - analiza i interpretacja wyników badan empirycznych

IV semestr - redakcja całej pracy, uzupełnianie literatury, rozdziałów teoretycznych, redakcja wniosków końcowych i wstępu

Ocena bdb - kompletna praca z prawidłowym projektem badawczym, prawidłowo skonstruowanymi narzędziami badawczymi, dobrze przeprowadzonymi badaniami, prawidłową analizą ilościowo-jakościową wyników badań oraz ich interpretacją; dobrze dobrane źródła bibliograficzne i prawidłowo w pracy wykorzystane.

Uwagi:

W trakcie trwania czterech semestrów seminarium magistranci przez cały czas zbierają potrzebną literaturę, analizują ją i starają się wykorzystać ją jak najlepiej w swej pracy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)