Seminarium (cz.2) [06-PE-EWP-S2-13.1]
semestr letni 2015/2016
seminarium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Seminarium (cz.2) [06-PE-EWP-S2-13.1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Stanisław Juszczyk |
Literatura: |
Denzin N. K. , Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000 Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005 Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013 Kruger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2005 Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 Szmidt K. J. (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009 |
Zakres tematów: |
Problematyka seminarium dotyczy zagadnień z zakresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Studenci wybierają sami konkretną problematykę badań zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami, jakie stwarza dla nich przyjazny teren badań. Najczęściej wybierane tematy to: adaptacja dziecka do funkcjonowania w przedszkolu lub ucznia sześcioletniego do funkcjonowania w szkole; rozwijanie przez nauczyciela lub szkoły sfer: fizycznej, poznawczej, motywacyjnej, społecznej, emocjonalnej, czy aksjologicznej; metody i formy pracy nauczyciela w zakresie edukacji przyrodniczej, polonistycznej, matematycznej czy artystycznej; rola zabaw i gier dydaktycznych w procesie wychowania dzieci czy procesie kształcenia; intencjonalne kształtowanie przez nauczycieli przedszkola gotowości szkolnej dzieci; filmy, reklamy i inne programy telewizyjne a czas wolny dzieci przedszkolnych czy wczesnoszkolnych; interakcje w zespole klasowym uczniów wczesnoszkolnych; |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, omawianie przykładów, analiza przygotowanych przez studentów kolejnych rozdziałów, permanentna kwerenda źródeł bibliograficznych, kształtowanie u studentów umiejętności analizy ilościowo-jakościowej wyników badań, narracja, debata pedagogiczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane są kolejne wyniki pracy własnej studentów w poszczególnych semestrach: I semestr - konstruowanie tzw. rozdziału teoretycznego, zawierającego krytyczną analizę teorii opisujących badane zjawisko czy proces oraz omówienie wybranych wyników badań empirycznych różnych autorów w celu skonstruowania aktualnego modelu zjawiska; II semestr - redakcja rozdziału metodologicznego, konstruowanie narzędzi badawczych i poddanie ich pilotażowi; III semestr - analiza i interpretacja wyników badan empirycznych IV semestr - redakcja całej pracy, uzupełnianie literatury, rozdziałów teoretycznych, redakcja wniosków końcowych i wstępu Ocena bdb - kompletna praca z prawidłowym projektem badawczym, prawidłowo skonstruowanymi narzędziami badawczymi, dobrze przeprowadzonymi badaniami, prawidłową analizą ilościowo-jakościową wyników badań oraz ich interpretacją; dobrze dobrane źródła bibliograficzne i prawidłowo w pracy wykorzystane. |
Uwagi: |
W trakcie trwania czterech semestrów seminarium magistranci przez cały czas zbierają potrzebną literaturę, analizują ją i starają się wykorzystać ją jak najlepiej w swej pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.