Profilaktyka i komunikacja społeczna osób niepełnosprawnych [06-PE-REW-S2-15]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka i komunikacja społeczna osób niepełnosprawnych [06-PE-REW-S2-15] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Natalia Stankowska |
Literatura: |
Baran Jolanta, Guni Grażyna (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno – wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 2.1 i 2.2. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Ćwirynkało K., Kosakowski C. (red.), Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. Stankowski Adam, Wendreńska Iwona (red.), Zbliżanie światów osób (nie-) pełnosprawnych. Uwarunkowania, obszary, dobre praktyki. Verbum, Ružomberok 2013. Rzeźnicka – Krupa Jolanta, Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. Gaś Zbigniew, Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 1998. Kosińska Ewa. Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002. Majewicz Piotr, Mikrut Adam (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Seria Integracja – Nauczyciel – Wychowanie. Gliwice – Kraków 2008. Paziowie Barbara, Grzegorz, Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002. Simm Małgorzata, Węgrzyn – Jonek Ewa, Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002. Rudek Iwona, Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008. Abramowska B., Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa 2005. Giryński A.,Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 1, 2005. Kossakowski Cz., Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2005. Ostrowska A., Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa 2002. Pięta A., Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice 2002. Stanisławski P., Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? „Integracja”, nr 5, 2003. Stanisławski P., Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? „Integracja”, nr 6, 2004. |
Zakres tematów: |
Obraz medialny niepełnosprawności. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością. Kompetencje pedagoga specjalnego. Niepełnosprawni w środowiskach: rodzinnym, szkolnym, zawodowym, lokalnym. Wybrane aspekty polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnością. Ogólne założenia profilaktyki i organizacja pomocy, wsparcia. Projektowanie programu profilaktycznego – konstruowanie obszarów, scenariuszy i spotkań. |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie obecność, aktywność i poziom przygotowania do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.