Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i komunikacja społeczna osób niepełnosprawnych [06-PE-REW-S2-15] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka i komunikacja społeczna osób niepełnosprawnych [06-PE-REW-S2-15]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Literatura:

Baran Jolanta, Guni Grażyna (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno – wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 2.1 i 2.2. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Ćwirynkało K., Kosakowski C. (red.), Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Stankowski Adam, Wendreńska Iwona (red.), Zbliżanie światów osób (nie-) pełnosprawnych. Uwarunkowania, obszary, dobre praktyki. Verbum, Ružomberok 2013.

Rzeźnicka – Krupa Jolanta, Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Gaś Zbigniew, Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 1998.

Kosińska Ewa. Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Majewicz Piotr, Mikrut Adam (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Seria Integracja – Nauczyciel – Wychowanie. Gliwice – Kraków 2008.

Paziowie Barbara, Grzegorz, Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Simm Małgorzata, Węgrzyn – Jonek Ewa, Budowanie szkolnego programu profilaktyki. Rubikon, Kraków 2002.

Rudek Iwona, Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Abramowska B., Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska. Warszawa 2005.

Giryński A.,Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 1, 2005.

Kossakowski Cz., Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2005.

Ostrowska A., Społeczeństwo polskie wobec osób niepełnosprawnych. Przemiany postaw i dyskursu. W: Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Red. J. Sikorska. Warszawa 2002.

Pięta A., Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice 2002.

Stanisławski P., Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? „Integracja”, nr 5, 2003. Stanisławski P., Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? „Integracja”, nr 6, 2004.

Zakres tematów:

Obraz medialny niepełnosprawności.

Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.

Kompetencje pedagoga specjalnego.

Niepełnosprawni w środowiskach: rodzinnym, szkolnym, zawodowym, lokalnym.

Wybrane aspekty polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnością.

Ogólne założenia profilaktyki i organizacja pomocy, wsparcia.

Projektowanie programu profilaktycznego – konstruowanie obszarów, scenariuszy i spotkań.

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie obecność, aktywność i poziom przygotowania do zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)