Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania komunikacyjne w mediach [02-KM-S2-026] semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zachowania komunikacyjne w mediach [02-KM-S2-026]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 15:00 - 16:30
sala 205
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Prowadzący: Ilona Copik
Literatura:

• T. Miczka: O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsument w nowych sytuacjach audiowizualnych. Katowice 2002.

• T. Miczka: Nowe kompetencje komunikacyjne użytkowników multimediów. W: Internet – społeczeństwo informacyjne – kultura. Red. Andrzej Kiepas, M. S. Szczepański, U. Żydek-Bednarczuk. Tychy 2006.

• T. Miczka: Multimedia – „multi” w mediach. O nowych formach i wymiarach pluralizacji kultury. W: Nowe media – nowe w mediach. Red. I. Borkowskiego, A. Woźny. Wrocław 2001.

• B. Bergström: Komunikacja wizualna. Warszawa 2009.

• W. J. T. Mitchell: Czego chcą obrazy? Warszawa 2011.

• D. Tapscott: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. P. Cypryański. Warszawa 2010.

• D. Tapscott, A. D. Williams: Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warszawa 2008.

• M. McLuhan: Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa 2004.

• P. Levinson: Nowe nowe media. Warszawa 2010.

• M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly: Nowe media. Wprowadzenie. Kraków 2009

• E. T. Hall: Ukryty wymiar. Warszawa 2005.

• M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.

• J. Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków 2012.

• E. Rothenbuhler: Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej. Przeł. J. Barański. Kraków 2003.

• G. Boehm, W. J. T. Mitchell, Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Boguni-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012.

• E. T. Hall, Przestrzeń wizualna, w: Tamże.

Zakres tematów:

1. Nowe kompetencje komunikacyjne w kulturze multimedialnej

2. Zachowania komunikacyjne w erze „nowych” i „nowych nowych” mediów

3. Komunikacja wizualna

4. Proksemika i rola zmysłów w procesie komunikacji

5. Mity i stereotypy w komunikacji

6. Rytuał a teoria komunikacji

7. Transkulturowość i transnarodowość jako płaszczyzny komunikacji

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny 02-MO2SN-14-w_e

bardzo dobry - student zna w stopniu bardzo dobrym terminologię komunikologiczną (dotyczącą funkcji, kompetencji i strategii komunikacyjnych, rodzajów interakcji, schematów porozumiewania się) na poziomie rozszerzonym, i sprawnie się nią posługuje, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu zachowań komunikacyjnych, rozpoznaje podstawowe przesunięcia komunikacyjne; potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zachowań komunikacyjnych; potrafi określić znaczenia różnych zachowań komunikacyjnych i omówić sposoby ich uwikłania w przemiany społeczno-kulturowe; świadomie stosuje w tych celach metody wypracowane na gruncie nauk humanistycznych i społecznych.

dobry - student zna w stopniu dobrym terminologię komunikologiczną (dotyczącą funkcji, kompetencji i strategii komunikacyjnych, rodzajów interakcji, schematów porozumiewania się) na poziomie rozszerzonym, i potrafi się nią posługiwać, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zachowań komunikacyjnych, rozpoznaje podstawowe przesunięcia komunikacyjne; potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zachowań komunikacyjnych, określić znaczenia różnych zachowań komunikacyjnych i omówić sposoby ich uwikłania w przemiany społeczno-kulturowe.

dostateczny - student zna w większości terminologię komunikologiczną (dotyczącą funkcji, kompetencji i strategii komunikacyjnych, rodzajów interakcji, schematów porozumiewania się) na poziomie rozszerzonym, i potrafi się nią posługiwać w stopniu dostatecznym, ma ogólnikową wiedzę z zakresu zachowań komunikacyjnych, rozpoznaje podstawowe przesunięcia komunikacyjne; potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zachowań komunikacyjnych, określić znaczenia różnych zachowań komunikacyjnych i omówić sposoby ich uwikłania w przemiany społeczno-kulturowe z pomocą nauczyciela.

niedostateczny - student nie ma wiedzy z zakresu zachowań komunikacyjnych, nie potrafi przeprowadzić ich analizy i interpretacji, nie zna terminologii i nie potrafi się nią posługiwać.

15 godz. wykładu, 45 godz. pracy własnej studenta

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)