Strategie bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego mocarstw [05-BM-S1-SBNM14]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Strategie bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego mocarstw [05-BM-S1-SBNM14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agnieszka Miarka |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bryc A., Izrael 2020: skazany na potęgę?, Warszawa 2014. 2. Bryc A., Rosja w XXI wieku: gracz światowy czy koniec gry?, Warszawa 2009. 3. Cabestan J-P., Polityka zagraniczna Chin: między integralnością a dążeniem do mocarstwowości, Warszawa 2013. 4. Czasopisma: „Stosunki Międzynarodowe – International Relations”, „Bezpieczeństwo Narodowe”, „Przegląd Zachodni”, „Sprawy Międzynarodowe”, „Rocznik Integracji Europejskiej”, "Studia Politicae Universitatis Silesiensis", „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, „Przegląd Strategiczny”, „Zeszyty Naukowe AON”. 5. Cziomer E., Polityka Zagraniczna Niemiec w dobie nowych wyzwań globalizacji, bezpieczeństwa międzynarodowego oraz integracji europejskiej po 2005 roku, Warszawa 2010. 6. Doktryna Wojenna Federacji Rosyjskiej (tłumaczenie Biura Bezpieczeństwa Narodowego). 7. Kuźniar R., Balcerowicz B. i inni (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. 8. Gawrycki F. M. (red.), Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Warszawa 2013. 9. Łoś-Nowak T. (red.), Polityka zagraniczna. Aktorzy-potencjały-strategie, Warszawa 2011. 10. Kuszewska A., Indie i Pakistan w stosunkach międzynarodowych. Konflikty, strategie, bezpieczeństwo, Warszawa 2013. 11. Wiśniewski J., Żodź-Kuźnia K., Mocarstwa współczesnego świata. Problem przywództwa światowego, Poznań 2008. 12. Lakomy M., Główne cele i kierunki polityki zagranicznej Francji w okresie pozimnowojennym, Katowice 2012. 13. Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa, Toruń 2013. 14. Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa u progu XXI wieku, Toruń, 2014. 15. Roczniki Strategiczne, Wydawnictwo SCHOLAR. 16. Skulski P., Skulska B. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, Wrocław 2010. 17. Waśko-Owsiejczuk E., Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Avalon 2014. 18. Zając J. (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2005. 19. Zdulski K., Czulda R., Bania R. (red.), Wyzwania dla bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie i Północnej Afryce, Łódź 2015. Literatura uzupełniająca 1. Bagan-Włodkowska A., Legucka A., Bryc A. (red.), Bezpieczeństwo obszaru poradzieckiego : księga poświęcona pamięci profesora Kazimierza Malaka, Warszawa 2011. 2. Fiedler R., Iran a reżim nieproliferacji broni jądrowej : dylematy i wyzwania, Poznań 2013. 3. Kuźniar R., Pozimnowojenne dwudziestolecie 1989-2010. Stosunki międzynarodowe na przełomie XX i XXI wieku, Warszawa 2011. 4. Levitt M., Hamas : polityka, dobroczynność i terroryzm w służbie dżihadu, Kraków 2008. 5. Lipold P., Zagrożenie terroryzmem nuklearnym w polityce zagranicznej Iranu i Korei Północnej. Studium przypadków, Warszawa 2012. 6. Marszałek-Kawa J. (red.), Bezpieczeństwo współczesnej Azji, Toruń 2015. 7. Marszałek-Kawa J. (red.), Meandry japońskiej polityki, Toruń 2008. 8. Marszałek-Kawa J. (red.), Zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego w XXI wieku : azjatycka perspektywa, Toruń 2011. 9. Ożarowski R., Hezbollah w stosunkach międzynarodowych na Bliskim Wschodzie, Gdańsk 2011. 10. Raś M., Bieleń S. (red.), Polityka zagraniczna Rosji, Warszawa 2008. 11. Skonieczka K., Marszałek-Kawa J. (red.), Współczesna Japonia – dylematy i wyzwania, Toruń 2014. 12. Wardęga J. (red.), Współczesne Chiny w kontekście stosunków międzynarodowych, Kraków 2013. 13. Wawrzusiszyn A., Bezpieczeństwo, strategia, system : teoria i praktyka w zarysie, Warszawa 2015. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające i organizacyjne. 2. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Stanów Zjednoczonych, cz. 1. 3. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Stanów Zjednoczonych, cz. 2. 4. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Rosji, cz. 1. 5. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Rosji, cz. 2. 6. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Niemiec. 7. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Francji. 8. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Wielkiej Brytanii. 9. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Iranu. 10. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Izraela. 11. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Chin. 12. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Japonii. 13. Strategia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Brazylii. 14. Strategie bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Indii i Pakistanu. 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy, - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: Kolokwium zaliczeniowe Dyskusja moderowana Pisemne sprawdziany wiedzy (przeprowadzane fakultatywnie) Pisemne sprawdziany wiedzy wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student zna i rozumie różne strategie bezpieczeństwa. Kryteria oceny Maksymalna ilość punktów w ramach sprawdzianu: 20. 5 pytań otwartych – maksymalnie 4 punkty za pytanie. Bardzo dobry – 19-20 Dobry – 15-18 Dostateczny – 11-14 Niedostateczny – 10 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy. Przebieg procesu weryfikacji Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym, prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania: 20 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych. Kolokwium zaliczeniowe wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student zna i rozumie różne strategie bezpieczeństwa. kryteria oceny Maksymalna ilość punktów w ramach kolokwium: 20. 5 pytań otwartych – maksymalnie 4 punkty za pytanie. Bardzo dobry – 19-20 Dobry – 15-18 Dostateczny – 11-14 Niedostateczny – 10 i mniej punktów. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium przeprowadzane w formie pisemnej. Zawiera 5 pytań otwartych. Czas trwania kolokwium: 60 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się na ostatnich zajęciach w semestrze. W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu strategii bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego mocarstw. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Aktywność: 7 zajęć i więcej – ocena bardzo dobra, 6 zajęć – dobra plus, 5 zajęć – dobra, 3-4 zajęcia – dostateczna plus, 2 zajęcia – dostateczna, 0-1 zajęcia – niedostateczna. - na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu; - na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu; - nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. |
Uwagi: |
4 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.