Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka zagraniczna Polski i UE w dziedzinie kultury [02-MP-S1-PZDK] semestr letni 2015/2016
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Polityka zagraniczna Polski i UE w dziedzinie kultury [02-MP-S1-PZDK]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Szynol
Literatura:

literatura obowiązkowa

- Dyplomacja publiczna, red. B. Ociepka, Wrocław 2008.

- Dz.U. 1991 Nr 114 poz. 493 USTAWA z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej

- Europejskie Miasto Kultury, Europejska Stolica Kultury: 1985-2008, red. B. Gierat-Bieroń, Kraków 2009.

- Glondys D., Europejska Stolica Kultury. Miejsce kultury w polityce Unii Europejskiej, Kraków 2010.

- Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań 2005.

- Jurkiewicz-Eckert D., Od „współczesnego dziedzictwa kulturowego” do „wspólnego obszaru kulturowego”. O nowych kierunkach debaty wokół przyszłości kultury w Unii Europejskiej, „Studia Europejskie”, 2003, nr 3.

- Kurczewska U., Tożsamość narodowa a tożsamość europejska, czyli pożądanie nieosiągalnego, [w:] Kultura narodowa i polityka, red. J. Kurczewska, Warszawa 2000.

- Międzynarodowe stosunki kulturalne, red. A.W. Ziętek, Warszawa 2010.

- Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2013 oraz Uzupełnienie Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2020, Warszawa 2005.

- Ociepka B., Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa 2013.

- Przastek D., Świat nauki i kultury, [w:] Polski rok 1989. Sukcesy, zaniechania, porażki. Część 1., red. M. Jabłonowski, S. Stępka, S. Sulowski, Warszawa 2009.

- Raport o promocji kultury polskiej za granicą, www.kongreskultury.pl

- Szczepankiewicz J., From public diplomacy to a brand for Poland, „Yearbook of Polish Foreign Policy”, 2006.

- Szulborska-Łukaszewicz J., Polityka kulturalna państwa po 1989 r., [w:] Polityka kulturalna w Krakowie, Kraków 2009.

- Waluch K., Polityka Unii Europejskiej w dziedzinie kultury, Płock 2007,

- Wawrowska H., Kultura i dyplomacja kulturalna Unii Europejskiej na przykładzie Programu „Kreatywna Europa”. Analiza politologiczna, „Rocznik Integracji Europejskiej”, 2015, nr 9.

- Zenderowski R., Cebul K., Krycki M., Międzynarodowe stosunki kulturalne, Warszawa 2010.

- Zygierewicz A., Europejskie Stolice Kultury, Warszawa 2007.

literatura uzupełniająca

- Cziomer E., L.W. Zyblikiewicz, Zarys współczesnych stosunków międzynarodowych, Warszawa 2007.

- Gierat-Bieroń B., Ministrowie kultury doby transformacji, 1989-2005 (wywiady), Kraków 2009.

- Kuźniar R., Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej, Warszawa 2012.

- Tożsamości kulturowe w Europie Zachodniej, red. P. Załęski, A. Syliwoniuk, Warszawa 2012.

- Zięba R., Główne kierunki polityki zagranicznej Polski, Warszawa 2010.

- Zięba R., Polityka zagraniczna Polski w strefie euroatlantyckiej, Warszawa 2013.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do tematyki polityki zagranicznej w dziedzinie kultury. Zajęcia organizacyjne

2. Polityka zagraniczna państwa. Polska polityka zagraniczna po 1989 roku

3. Kultura a stosunki międzynarodowe. Rodzaje relacji i powiązań

4. Od dominacji kulturowej do soft power. Kultura w promocji państw

5. Polityka kulturalna Polski po 1989 roku

6. Udział Polski w międzynarodowych stosunkach kulturalnych. Działalność organów rządowych (strategie, programy, inicjatywy)

7. Zagraniczna polityka kulturalna Polski. Działalność instytucji kultury i NGO

8. Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku

9. Od dyplomacji publicznej do marki Polska. Wizerunek Polski zagranicą; role deklarowane, oczekiwane i odgrywane przez Polskę w stosunkach międzynarodowych

10. Polityka historyczna w kulturze

11. Uczestnicy i kreatorzy międzynarodowych stosunków kulturalnych

12. Geneza polityki Unii Europejskiej w dziedzinie kultury

13. Programy i instrumenty Unii Europejskiej wspierające kulturę. Kreatywna Europa i Europa dla Obywateli

14. Flagowe projekty UE w dziedzinie kultury: Europejskie Stolice Kulturalne, nagrody europejskie w dziedzinie kultury

15. Podsumowanie zajęć

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

- metoda podawcza,

- metoda problemowa,

- analiza i dyskusja nad tekstami naukowymi i publicystycznymi.

Praca własna studenta obejmuje:

- lekturę literatury naukowej,

- lekturę tekstów publicystycznych,

- przygotowanie do dyskusji,

- przygotowanie pracy zaliczeniowej.

liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) - 30

liczba godzin pracy własnej studenta - 60

Metody i kryteria oceniania:

Wypowiedź pisemna

wymagania merytoryczne

- student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji;

- student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę;

- student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski

kryteria oceny

Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do zajęć, systematycznego udziału w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej).

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z zaliczenia jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) na zadany temat (case study).

przebieg procesu weryfikacji

- na każdych zajęciach (z wyjątkiem pierwszych) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu,

- na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu,

- warunkiem koniecznym jest przygotowanie wypowiedzi ustnej (referatu) na zadany temat (case study) w ustalonym terminie,

- warunkiem koniecznym jest systematyczny udział w zajęciach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)