Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu [06P-WWP-NP-EmGł] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Emisja głosu [06P-WWP-NP-EmGł]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 51
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Mirosław Kisiel
Literatura:

1. Kisiel M.: Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Dąbrowa Górnicza 2012.

2. Laskowska H.: Podstawy emisji głosu. Bydgoszcz 2000.

3. Łasik A.: Poznaj swój głos. Warszawa 2002.

4. Suchanek A.: Powszechne kształcenie głosu jako problem pedagogiczny. Katowice 1994.

5. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003.

Zakres tematów:

Teorie powstawania głosu. Podstawowe terminy i określenia z zakresu emisji głosu. Akustyczne podstawy głosu. Budowa i działanie narządu głosu. Rozwój czynności narządu głosu w poszczególnych okresach rozwoju człowieka. Rozwój umiejętności śpiewania piosenek. Różnice między mową a śpiewem. Nastawienie głosowe, rejestr i rezonatory. Rodzaje głosu ludzkiego i jego skale. Samoocena głosu. Praktyczna metoda pracy nad głosem: postawa, oddech, fonacja, artykulacja, relaksacja. Patologia głosu (choroby głosu, badania foniatryczne). Higiena głosu uczniów i nauczyciela. Usprawnienie motoryki narządów mownych. Usprawnienie analizatora słuchowego. Kształtowanie prawidłowego nawyku oddychania. Podstawowe ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne. Praca nad rezonatorami. Ćwiczenia głosu mówionego. Interpretacja tekstu poetyckiego. Ćwiczenia wspomagające głos śpiewaczy. Opracowanie utworów wokalnych. Rehabilitacja głosu mówionego i śpiewanego. Relaksacja i muzyko-profilaktyka. Interpretacja metodyczna ćwiczeń z zakresu emisji głosu, projekcja czynności dydaktycznych w sytuacjach symulowanych.

Metody dydaktyczne:

Metody słowne – pogadanka, wyjaśnienie, instruktaż

Metody i kryteria oceniania:

Udział w wykładzie.

Uwagi:

Zainteresowanie różnymi formami rozwijania jakości wokalnych i werbalnych własnego głosu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)