Teoria komunikowania masowego [05-DK-S2-TKM12]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria komunikowania masowego [05-DK-S2-TKM12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Katarzyna Brzoza-Kolorz |
Literatura: |
1. W. Pisarek: Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 2. D. McQuail: Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007. 3. M. Nieć: Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Warszawa 2010. 4. M. Jabłoński, T. Gackowski: Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 5. M. Mrozowski: Tożsamość nauk o mediach. Przyczynek do dyskusji. [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 z 2012 r. 6. Em Griffin: Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 7. M. Sokołowski: (R)ewolucja w komunikacji. Wprowadzenie do mediozawstwa, Warszawa 2010 8. M. Molęda-Zdziech: Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warszawa 2013 (fragmenty). 9. O. Białek-Szwed: Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy polskiej. Toruń 2012 (fragmenty). 10. Hans Mathias Kepplinger: Mechanizmy skandalizacji w mediach. Kraków 2008 (fragmenty). 11. P. Dudek, M. Kuś: Zawartość mediów masowych: od kultury popularnej przez studia Genderowe do języka komunikowania. Toruń 2010 (fragmenty). 12. Zbigniew Bauer: „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji; materiały po konferencji Oblicza Komunikacji; Język i kultura tabloidów; Wrocław czerwiec 2009 str. 1-24. 13. K. Kopiecka-Piech: Koncepcje konwergencji mediów [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 14. J. Kreft: Problemy z konwergencją [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2011 r. 15. M. Dróżdż: Konwergencje mediów – tendencje, modele, konsekwencje [w:] „Studia Medioznawcze” nr 3 z 2008 r. 16. T. Kowalski, B. Jung: Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa 2006, Rozdział I. 17. Lyn Gorman, David McLean: Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Kraków 2010, (fragmenty). 18. M. Butkiewicz, S. Knopacka (red.): Manipulacja w mediach. Opole 2012 (fragmenty). 19. T. Gackowski, J. Dziedzic (red.) Manipulacja w mediach: media o manipulacji. Warszawa 2011 (fragmenty.) 20. K. Pokorna-Ignatowicz: Katolicka doktryna medialna: historia, główne tezy, dokumenty[w:] Teorie komunikacji i mediów Tom I, M. Graszewicz, J. Jastrzębski (red.), Wrocław 2009. 21. Hanna Karp: Terroryzm medialny [w:] Maryniarczyk A. Jaroszyński P (red.) Terroryzm dawniej i dziś, Lublin 2010. 22. T. Goban-Klass: Media i terroryści czy zastraszą nas na śmierć? Kraków 2009 (fragmenty). 23. Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu : między psychologią a medycyną / red. nauk. Barbara Jacennik, Aleksandra Hulewska, Agnieszka Piasecka; Warszawa 2012. 24. A. Adamski: Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej. Warszawa 2012, Rozdział I i II. 25. B. Jung (red.) Media komunikacja biznes elektroniczny. Warszawa 2001, Rozdział XI – Przyszłość mediów- media przyszłości (fragmenty). 26. P. T. Nowakowski: Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice. Tychy 2002. 27. W. Šmid: Wykłady z komunikacji społecznej. Kraków 2013, Część I Filozoficzny kontekst komunikowania. 28. K. Pokorna-Ignatowicz (red.): Polski system medialny 1989-2011. Kraków 2013 (fragmenty). 29. I. Marklejn: „Teoria społeczeństwa informacyjnego Umesamo Tadao i jej znaczenie dla dalszych badań” [w:] Nowe media i komunikowanie wizualne (red.) P. Francuz, S. Jędrzejewski; Lublin 2010 30. Gender w społeczeństwie polskim, Krystyna Slany, Justyna Struzik, Katarzyna Wojnicka (red.), Kraków 2011 (fragmenty) 31. M. Lisowska-Magdziarz: „Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji”, Kraków 2012 32. A. Walkiewicz, Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej [w:] „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” nr 14, Katowice 2012 33. M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011 34. M. Juza, Memy internetowe- tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze”, nr 4, Warszawa 2013 35. dowolna literatura z zakresu reklamy |
Zakres tematów: |
1) Nauka o mediach. Współczesne trendy w nauce o mediach. 2) Celebrytyzacja i voyeuryzm medialny jako współczesne tendencje w mediach. Mechanizmy skandalizacji w mediach. Makeover show. 3) Kultura popularna w mediach. Tabloidyzacja. 4) Zjawisko konwergencji. 5) Media i ekonomia. Liczba w medioznawstwie. 6) Komunikowanie międzynarodowe i lokalne w świetle badań medioznawczych. 7) Religia w mediach. 8) Terroryzm i przemoc w mediach. 9) Teorie feministyczne w medioznawstwie. 10) Reklama w mediach. 11) Komunikowanie o zdrowiu. 12) Świat wirtualny – nowe metody komunikowania. Społeczeństwo informacyjne iluzja czy rzeczywistość? 13) Telewizja medium wiodące? 14) Zrozumieć media wg. McLuhan’a 15) Współczesny dziennikarz i jego warsztat. 16) Filozoficzny kontekst komunikowania. 17) Problem skuteczności mediów. 18) Polskie media w okresie przemian po 1989 roku. 19) Odbiorcy mediów masowych. Od odbiorcy do użytkownika mediów interaktywnych, charakter współczesnych przemian (np. memy). |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana - opis wyjaśniający, - aranżowanie dyskusji - wystąpienia ustne - prezentacje multimedialne - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Na każdych zajęciach będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu, a składową oceny końcowej z konwersatorium monograficznego będzie aktywność studenta na poszczególnych zajęciach, w czasie całej realizacji modułu. 2. Znajomość literatury przedmiotu obowiązującej na poszczególnych zajęciach. 3. Pisemne kolokwium decydujące przy ustalaniu oceny z ćwiczeń, które zostanie przeprowadzone w formie pisemnego testu składającego się z pytań otwartych i zamkniętych. |
Uwagi: |
2 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.