Teatr w kulturze [02-KU-S1-018]
semestr letni 2015/2016
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Teatr w kulturze [02-KU-S1-018] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Magdalena Figzał-Janikowska |
Literatura: |
1. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. L. Kolankiewicza, Warszawa 2005. 2. Teatr w kulturze, Zagadnienia i wybór tekstów, red. W. Dudzik, L. Kolankiewicz, Warszawa 1991. 3. Maski, wybór, oprac. i red. M. Janion i S. Rosiek, Gdańsk 1986. 4. Mircea Eliade, Opętanie w kulcie Dionizosa, przeł. L. Kolankiewicz, „Dialog” 1987, nr 11-12. 5. Marvin Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007. 6. Richard Schechner, Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski, Wrocław 2006 (wybrane fragmenty). 7. Mirosław Kocur, Źródła teatru, Wrocław 2014. 8. W. Szturc, Rytualne źródła teatru, Kraków 2013. 9. J-M. Pradier, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przeł. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012. 10. Łukasz Guzek, Przez performance do sztuki, „Didaskalia” 2005, nr 69. |
Zakres tematów: |
1. Religijno-rytualne związki teatru (ceremonia, obrzęd, rytuał). 2. Teatralność życia codziennego - praktyki mimetyczne, role społeczne, występy. 3. Dramatyczna struktura procesów społecznych i praktyk kulturowych: dramat społeczny, ceremonia społeczna. 4. Zabawa jako źródło kultury. Klasyfikacja gier i zabaw we współczesnej kulturze. 5. Antropologia karnawału i tendencje ludyczne w kulturze współczesnej. 6. Maska jako fenomen kulturowy. Stygmatyzacja ciała. 7. Performans społeczny i kulturowy - wstęp do performatyki. Cielesne praktyki performatywne. 8. Teatralność w sztuce. Performance, happening, instalacja. |
Metody dydaktyczne: |
1. Praca z tekstami teoretycznymi. 2. Praca analityczno-interpretacyjna poświęcona teatralnym praktykom społeczno-kulturowym. 3. Analiza wybranych materiałów audiowizualnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się następujące części składowe: 1. test - praca pisemna: 50% 2. dyskusja/debata sprawdzająca: 20% 3. prezentacje studentów: 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.