Integracja europejska [05-PO-S1-IE12]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Integracja europejska [05-PO-S1-IE12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Monika Szynol |
Literatura: |
literatura obowiązkowa - J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, Warszawa 2011. - J. Barcz, Unia Europejska. System prawny, porządek instytucjonalny, proces decyzyjny, Warszawa 2009. - J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja europejska, Warszawa 2007. - Z. Doliwa-Klepacki, Integracja europejska (łącznie z uczestnictwem w UE i Konstytucją dla Europy), Białystok 2005. - Stosunki Polski z Unią Europejską, red. E. Kawecka-Wyrzykowska, Warszawa 2002. - Unia Europejska. Dylematy XXI wieku, red. A. Kukliński, J. Woźniak, Kraków 2011. - K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Od najdawniejszych idei do Unii 25 państw, Warszawa 2004. - Integracja europejska, red. A. Marszałek, Warszawa 2004. - V. M. Reyes, Reguły gry, czyli o negocjacjach akcesyjnych i łączeniu się Europy, Warszawa 2000. literatura uzupełniająca - A. Podraza, Unia Europejska w procesie reform traktatowych, Lublin 2007. - Dylematy integracyjne Polski. Wybrane aspekty, red. M. Stolarczyk, Katowice 2003. - Unia Europejska i Polska wobec dylematów integracyjnych na początku XXI wieku, red. M. Stolarczyk, Toruń 2006. - J.J. Węc, Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010. Między ideą ponadnarodowości a współpracą międzyrządową. Analiza politologiczna, Kraków 2012. - Integracja europejska, red. K.A. Wojtaszczyk, Warszawa 2011. |
Zakres tematów: |
1. Geneza procesu integracji europejskiej po II wojnie światowej. 2. Przesłanki, uwarunkowania, formy i koncepcje integracji. 3. Geneza, powstanie, traktaty założycielskie, cele, środki ich realizacji, rozwój, skład członkowski Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. 4. Etapy integracji europejskiej – od Wspólnot Europejskich do Unii 28 państw. 5. System prawny, porządek instytucjonalny i proces decyzyjny w Unii Europejskiej. 6. Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony. 7. Kolejne rozszerzenia, specyfika rozszerzenia o państwa Europy Środkowo-Wschodniej, perspektywy i uwarunkowania rozszerzenia UE w drugiej dekadzie XXI wieku. 8. Proces stowarzyszenia Polski ze Wspólnotami Europejskimi – Układ Europejski. 9. Polska w procesie akcesyjnym – negocjacje akcesyjne i akcesja. 10. Polityczno-społeczna percepcja integracji Polski z Unią Europejską. 11. Implikacje członkostwa Polski w UE w latach 2004-2014. 12. Proces integracji walutowej i powołanie Unii Gospodarczo-Walutowej (korzyści i koszty z wprowadzenia wspólnej waluty, proces tworzenia UGW, kryteria konwergencji, Pakt Stabilizacji i Wzrostu, Polska a UGW, kryzys w strefie euro). 13. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej. 14. Unia Europejska – dylematy XXI wieku. 15. Podsumowanie zajęć i kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów” - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy, - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) - 30 liczba godzin pracy własnej studenta - 60 |
Metody i kryteria oceniania: |
sposób ustalania oceny końcowej modułu Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Ćwiczenia - Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń oraz systematycznego udziału w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Warunkiem koniecznym otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium, obejmującego treści zajęć. Pisemne sprawdziany wiedzy wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej. kryteria oceny Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę z zakresu integracji europejskiej. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20. 5 pytań otwartych – maksymalnie 4 punkty za pytanie. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 19-20, Dobry+ – 18-17, Dobry – 16-15, Dostateczny+ – 14-13, Dostateczny – 12-11, Niedostateczny – 10 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy. przebieg procesu weryfikacji Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania: 30 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych. informacje dodatkowe Kolokwium zaliczeniowe wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej. kryteria oceny Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę z zakresu integracji europejskiej. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 60. Kolokwium zawiera 30 pytań złożonych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 60-55, Dobry+ – 54-49, Dobry – 48-43, Dostateczny+ – 42-37, Dostateczny – 36-31 , Niedostateczny – 30 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 30 pytań złożonych. Czas trwania: 80 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru. Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Aktywność: 7 zajęć i więcej – ocena bardzo dobra, 6 zajęć – dobra plus, 5 zajęć – dobra, 3-4 zajęcia – dostateczna plus, 2 zajęcia – dostateczna, 0-1 zajęcia – niedostateczna. przebieg procesu weryfikacji Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. |
Uwagi: |
2 semestr politologii spec. komunikacja społeczna i dziennikarstwo stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.