Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Integracja europejska [05-PO-S1-IE12] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Integracja europejska [05-PO-S1-IE12]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Monika Szynol
Literatura:

literatura obowiązkowa

- J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, Warszawa 2011.

- J. Barcz, Unia Europejska. System prawny, porządek instytucjonalny, proces decyzyjny, Warszawa 2009.

- J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja europejska, Warszawa 2007.

- Z. Doliwa-Klepacki, Integracja europejska (łącznie z uczestnictwem w UE i Konstytucją dla Europy), Białystok 2005.

- Stosunki Polski z Unią Europejską, red. E. Kawecka-Wyrzykowska, Warszawa 2002.

- Unia Europejska. Dylematy XXI wieku, red. A. Kukliński, J. Woźniak, Kraków 2011.

- K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Od najdawniejszych idei do Unii 25 państw, Warszawa 2004.

- Integracja europejska, red. A. Marszałek, Warszawa 2004.

- V. M. Reyes, Reguły gry, czyli o negocjacjach akcesyjnych i łączeniu się Europy, Warszawa 2000.

literatura uzupełniająca

- A. Podraza, Unia Europejska w procesie reform traktatowych, Lublin 2007.

- Dylematy integracyjne Polski. Wybrane aspekty, red. M. Stolarczyk, Katowice 2003.

- Unia Europejska i Polska wobec dylematów integracyjnych na początku XXI wieku, red. M. Stolarczyk, Toruń 2006.

- J.J. Węc, Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010. Między ideą ponadnarodowości a współpracą międzyrządową. Analiza politologiczna, Kraków 2012.

- Integracja europejska, red. K.A. Wojtaszczyk, Warszawa 2011.

Zakres tematów:

1. Geneza procesu integracji europejskiej po II wojnie światowej.

2. Przesłanki, uwarunkowania, formy i koncepcje integracji.

3. Geneza, powstanie, traktaty założycielskie, cele, środki ich realizacji, rozwój, skład członkowski Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

4. Etapy integracji europejskiej – od Wspólnot Europejskich do Unii 28 państw.

5. System prawny, porządek instytucjonalny i proces decyzyjny w Unii Europejskiej.

6. Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony.

7. Kolejne rozszerzenia, specyfika rozszerzenia o państwa Europy Środkowo-Wschodniej, perspektywy i uwarunkowania rozszerzenia UE w drugiej dekadzie XXI wieku.

8. Proces stowarzyszenia Polski ze Wspólnotami Europejskimi – Układ Europejski.

9. Polska w procesie akcesyjnym – negocjacje akcesyjne i akcesja.

10. Polityczno-społeczna percepcja integracji Polski z Unią Europejską.

11. Implikacje członkostwa Polski w UE w latach 2004-2014.

12. Proces integracji walutowej i powołanie Unii Gospodarczo-Walutowej (korzyści i koszty

z wprowadzenia wspólnej waluty, proces tworzenia UGW, kryteria konwergencji, Pakt Stabilizacji i Wzrostu, Polska a UGW, kryzys w strefie euro).

13. Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej.

14. Unia Europejska – dylematy XXI wieku.

15. Podsumowanie zajęć i kolokwium zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:

- dyskusja moderowana,

- opis wyjaśniający,

- dyskusja piramidowa,

- dyskusja dydaktyczna,

- dyskusja okrągłego stołu,

- metoda „burzy mózgów”

- aranżowanie debat,

- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych.

Praca własna studenta obejmuje:

- zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi,

- regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach,

- przygotowanie wystąpień ustnych,

- przygotowanie do sprawdzianów wiedzy,

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.

liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) - 30

liczba godzin pracy własnej studenta - 60

Metody i kryteria oceniania:

sposób ustalania oceny końcowej modułu

Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia.

Ćwiczenia - Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń oraz systematycznego udziału w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej).

Warunkiem koniecznym otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium, obejmującego treści zajęć.

Pisemne sprawdziany wiedzy

wymagania merytoryczne

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej.

kryteria oceny

Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę z zakresu integracji europejskiej.

Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20.

5 pytań otwartych – maksymalnie 4 punkty za pytanie.

Kryteria oceny:

 Bardzo dobry – 19-20,

 Dobry+ – 18-17,

 Dobry – 16-15,

 Dostateczny+ – 14-13,

 Dostateczny – 12-11,

 Niedostateczny – 10 i mniej punktów.

W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy.

przebieg procesu weryfikacji

Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy.

Czas trwania: 30 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych.

informacje dodatkowe

Kolokwium zaliczeniowe

wymagania merytoryczne

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej.

kryteria oceny

Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę z zakresu integracji europejskiej.

Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 60.

Kolokwium zawiera 30 pytań złożonych.

Kryteria oceny:

 Bardzo dobry – 60-55,

 Dobry+ – 54-49,

 Dobry – 48-43,

 Dostateczny+ – 42-37,

 Dostateczny – 36-31 ,

 Niedostateczny – 30 i mniej punktów.

W uzasadnionych przypadkach prowadzący może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami.

przebieg procesu weryfikacji

Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 30 pytań złożonych.

Czas trwania: 80 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru.

Dyskusja moderowana

wymagania merytoryczne

1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej.

3. Student posiada wiedzę z zakresu integracji europejskiej.

kryteria oceny

W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych.

Aktywność:

 7 zajęć i więcej – ocena bardzo dobra,

 6 zajęć – dobra plus,

 5 zajęć – dobra,

 3-4 zajęcia – dostateczna plus,

 2 zajęcia – dostateczna,

 0-1 zajęcia – niedostateczna.

przebieg procesu weryfikacji

Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu.

Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu.

Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu.

Uwagi:

2 semestr politologii spec. komunikacja społeczna i dziennikarstwo stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)