PRZEDMIOT INTERDYSCYPLINARNY Z ZAKRESU NAUK HUMANISTYCZNYCH - LITERATURA I SUBSTANCJE [0310-CH-S1-LSDT]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | PRZEDMIOT INTERDYSCYPLINARNY Z ZAKRESU NAUK HUMANISTYCZNYCH - LITERATURA I SUBSTANCJE [0310-CH-S1-LSDT] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 56 |
Limit miejsc: | 1000 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Aleksander Nawarecki |
Literatura: |
G.Bachelard: "Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej". Przeł. D.Leszczyński.Gdańsk 2002. G.Bachelard. "Poetyka marzenia". Przeł. L.Brogowski. Gdańsk 1998. G.Bachelard: "Wyobraźnia poetycka". Oprac. J. Błoński. Warszawa 1976. J.Derrida, "Farmakon". W: "Pismo filozofii". Oprac. B.Banasiak. Kraków 1992. G.Durand: "Wyobraźnia symboliczna". Przeł C.Rowiński. Warszawa 1988. Kartezjusz (Rene Descartes)," Rozprawa o metodzie". Przeł. T.Zeleński. Warszawa 1980. K.Michalski: "Płomień wieczności". Kraków 2007.G. |
Zakres tematów: |
1.Wykład humanistyczny jako dodatek (Filozofia, logika i ekonomia suplementu. Kategoria „suplementu” w opozycji do „substancji”). 2. Substancja – próba definicji (Wiedza słownikowa i encyklopedyczna. Rozumienie filozoficzne, fizykochemiczne, prawnicze). 3. Miejsce wspólne literatury z chemią i fizyką. (Literackie obrazy uczony; opisowa i immanentna obecność nauk ścisłych w tekście artystycznym na przykładzie Lalki B. Prusa) 4.Naukowa i poetycka wizja świata – podwójna perspektywa badawcza Gastona Bachelarda (biogram, sylwetka naukowa, podwójne kompetencje historyka nauki/ fenomenologa wyobraźni poetyckiej) 5.Kształtowanie się umysłu naukowego (Bachelardowski „Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej”. Teoria barier epistolarnych). 6.Założycielska rola „Traktatu o metodzie Kartezjusza” (Parodystyczna perspektywa P. Hurtaut: Sztuka pierdzenia. Esej teoriofizyczny i metodyczny. Tłum K.Rutkowski. Gdańsk 2010. 7.Teoria czterech elementów (żywiołów) z perspektywy literatury i nauki. 8.Ogień w filozofii nauce i literaturze ( „Kompleksy” – Prometeusza, Empedoklesa, Novalisa, Hoffmanna) 9.Powietrze i gazy („poetyka skrzydeł”) 10.Woda („martwe wody” i „woda życia”, „Uhrzupa”) 11. Sole (W.Szymborska) 12.Tłuszcze i cukry 13. Alkohole |
Metody dydaktyczne: |
Metoda wykładowa. Wykłady stanowią problemowy cykl prezentując krok po kroku proces odchodzenia od archaicznej wspólnoty wyobraźni do nowoczesnego zróżnicowania języka nauk ścisłych i literatury. Każdy wykład ma walor odrębnej jednosti problemowo dydaktycznej. Koncentruje uwagę na jednej substancji (np. woda, powietrze ,kwas., cukier, sól) oglądanej z perspektywy nauki i literatury. W toku zajęć prezentowane będą obszerne fragmenty literackie (wiersze fragmenty prozy i eseju) |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy sprawdzian pisemny, weryfikujący wiedzę przedstawioną w cyklu wykładów. Sprawdzian pisemny przeprowadzony na przedostatnim wykładzie w semestrze. Sprawdzian obejmuje podstawowe informacje i problemy przedstawione w toku wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.