Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PRZEDMIOT INTERDYSCYPLINARNY Z ZAKRESU NAUK HUMANISTYCZNYCH - LITERATURA I SUBSTANCJE [0310-CH-S1-LSDT] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: PRZEDMIOT INTERDYSCYPLINARNY Z ZAKRESU NAUK HUMANISTYCZNYCH - LITERATURA I SUBSTANCJE [0310-CH-S1-LSDT]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 56
Limit miejsc: 1000
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Aleksander Nawarecki
Literatura:

G.Bachelard: "Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej". Przeł. D.Leszczyński.Gdańsk 2002.

G.Bachelard. "Poetyka marzenia". Przeł. L.Brogowski. Gdańsk 1998.

G.Bachelard: "Wyobraźnia poetycka". Oprac. J. Błoński. Warszawa 1976.

J.Derrida, "Farmakon". W: "Pismo filozofii". Oprac. B.Banasiak. Kraków 1992.

G.Durand: "Wyobraźnia symboliczna". Przeł C.Rowiński. Warszawa 1988.

Kartezjusz (Rene Descartes)," Rozprawa o metodzie". Przeł. T.Zeleński. Warszawa 1980.

K.Michalski: "Płomień wieczności". Kraków 2007.G.

Zakres tematów:

1.Wykład humanistyczny jako dodatek (Filozofia, logika i ekonomia suplementu. Kategoria „suplementu” w opozycji do „substancji”).

2. Substancja – próba definicji (Wiedza słownikowa i encyklopedyczna. Rozumienie filozoficzne, fizykochemiczne, prawnicze).

3. Miejsce wspólne literatury z chemią i fizyką. (Literackie obrazy uczony; opisowa i immanentna obecność nauk ścisłych w tekście artystycznym na przykładzie Lalki B. Prusa)

4.Naukowa i poetycka wizja świata – podwójna perspektywa badawcza Gastona Bachelarda (biogram, sylwetka naukowa, podwójne kompetencje historyka nauki/ fenomenologa wyobraźni poetyckiej)

5.Kształtowanie się umysłu naukowego (Bachelardowski „Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej”. Teoria barier epistolarnych).

6.Założycielska rola „Traktatu o metodzie Kartezjusza” (Parodystyczna perspektywa P. Hurtaut: Sztuka pierdzenia. Esej teoriofizyczny i metodyczny. Tłum K.Rutkowski. Gdańsk 2010.

7.Teoria czterech elementów (żywiołów) z perspektywy literatury i nauki.

8.Ogień w filozofii nauce i literaturze ( „Kompleksy” – Prometeusza, Empedoklesa, Novalisa, Hoffmanna)

9.Powietrze i gazy („poetyka skrzydeł”)

10.Woda („martwe wody” i „woda życia”, „Uhrzupa”)

11. Sole (W.Szymborska)

12.Tłuszcze i cukry

13. Alkohole

Metody dydaktyczne:

Metoda wykładowa. Wykłady stanowią problemowy cykl prezentując krok po kroku proces odchodzenia od archaicznej wspólnoty wyobraźni do nowoczesnego zróżnicowania języka nauk ścisłych i literatury.

Każdy wykład ma walor odrębnej jednosti problemowo dydaktycznej. Koncentruje uwagę na jednej substancji (np. woda, powietrze ,kwas., cukier, sól) oglądanej z perspektywy nauki i literatury. W toku zajęć prezentowane będą obszerne fragmenty literackie (wiersze fragmenty prozy i eseju)

Metody i kryteria oceniania:

Końcowy sprawdzian pisemny, weryfikujący wiedzę przedstawioną w cyklu wykładów.

Sprawdzian pisemny przeprowadzony na przedostatnim wykładzie w semestrze.

Sprawdzian obejmuje podstawowe informacje i problemy przedstawione w toku wykładów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)