Sztuka cytatu [02-KM-S2-089]
semestr letni 2015/2016
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Sztuka cytatu [02-KM-S2-089] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 11 |
Prowadzący: | Magdalena Figzał-Janikowska |
Literatura: |
1. Michał Głowiński, O intertekstualności [w:] tegoż, Intertekstualność, groteska, parabola: szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000. 2. Julia Kristeva, Słowo, dialog, powieść, [w:] M. Bachtin, Dialog – język – kultura, pod red. pod red. E. Czaplejewicza i E. Kasperskiego, Warszawa 1983. 3. Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, pod red. H. Markiewicza, t. 4, cz. 2, Kraków 1992 4. Henryk Markiewicz, Odmiany intertekstualności, [w:] „Ruch Literacki” 1988, z. 4-5. 5. Ryszard Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81/2. 6. Aluzja literacka: teoria, interpretacje, konteksty, pod red. Andrzeja Stoffa i Anny Skubaczewskiej-Pniewskiej, Toruń 2007 (wybrane teksty). 7. Małgorzata Rataczyk, Czytelnik w przestrzeni intertekstualnej: swoboda odbioru czy zniewolenie?, Poznań-Kalisz 2010. 8. Leszek Małek, Cytat w świetle prawa autorskiego, Warszawa, 2011. 9. Henryk Markiewicz, Andrzej Romanowski, Skrzydlate słowa : wielki słownik cytatów polskich i obcych, Kraków 2005. |
Zakres tematów: |
1. Zjawisko intertekstualności – historia pojęcia, odmiany intertekstualności, wybrane koncepcje (Kristeva, Gennett, Markiewicz, Nycz) 2. Aluzja literacka oraz relacje między tekstami (parafraza, parodia, pastisz) 3. Cytat i kryptocytat w świetle prawa autorskiego 4. „Skrzydlate słowa” oraz ich miejsce w kulturze 5. Przestrzenie intertekstualne a sytuacja czytelnika: modele odbioru i interpretacji tekstu 6. Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich z uwzględnieniem relacji intertekstualnych |
Metody dydaktyczne: |
1. Praca z tekstem naukowym i literackim 2. Analiza i interpretacja samodzielnie wybranych tekstów -sprawozdania z lektury uwzględniające zagadnienia związane z intertekstualnością 3. Dyskusja/debata dydaktyczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza zajęcia laboratoryjne na podstawie: 1. udziału w dyskusji/debacie sprawdzającej, podczas której wykazuje się umiejętnością krytycznego czytania, posługiwania się poznaną terminologią oraz prezentowania wybranych zagadnień (50%) 2. sprawozdania z lektury - polegającego na weryfikacji przyswojonego materiału oraz umiejętności czytania tekstu literackiego i naukowego ze zrozumieniem (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.