Wstęp do epistemologii [05-FI-S1-25]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do epistemologii [05-FI-S1-25] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 50 |
Prowadzący: | Agnieszka Wesołowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ajdukiewicz K.: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1984. Ayer A.J.: Problem poznania. Warszawa 1975. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987 Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995. Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. Lublin 1997. Stępień A.B: Teoria poznania. Lublin 1971. Woleński J.: Epistemologia. Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: Dębowski J.: Bezpośredniość poznania. Spory-dyskusje-wyniki. Lublin 2000. Grobler A.: Metodologia nauk. Kraków 2006. Hempoliński M.: Problem obiektywności poznania i style badań epistemologicznych. W: Studia epistemologiczne 1. Transcendencja i ideał poznawczy. Wrocław 1990, s. 7 41. Ingarden R.: U podstaw teorii poznania. Część pierwsza. Warszawa 1971. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa 1986. Krąpiec M. A.: Realizm ludzkiego poznania. Lublin 1995. Łaciak P.: Struktura i rodzaje poznania a priori w rozumieniu Kanta i Husserla. Katowice 2003. Noras A. J.: Kant a neokantyzm badeński i marburski. Katowice 2005. Rożdżeński R.: Spostrzegalne i niespostrzegalne. Kraków 1999. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia teoriopoznawcze w ujęciu chronologicznym: różne wzorce uprawiania refleksji teoriopoznawczej: charakterystyka statusu problematyki teoriopoznawczej w porządku historycznym. 1. Epistemologia w starożytności. Kosmocentryczny model obiektywizmu. 2. Epistemologia w średniowieczu. Teocentryczny model obiektywizmu. 3. Epistemologia nowożytna. Subiektywistyczny zwrot Kartezjusza. 4. Epistemologia Kanta. Krytycyzm jako filozofia poszukująca drogi pośredniej między obiektywizmem a subiektywizmem. 5. Epistemologia w XIX stuleciu. 6. Epistemologia w XX stuleciu. Epistemologiczny rys projektu fenomenologii Husserla. Prezentacja poszczególnych sposobów uprawiania refleksji teoriopoznawczej kulminuje w charakterystyce podstawowych zagadnień, problematyki oraz terminologii epistemologicznej. (Zagadnienie źródeł poznania. Rodzaje poznania, możliwe opozycje i związki między nimi. Typy poznania i stanowiska w sporach epistemologicznych. Charakterystyka władz poznawczych: zmysłowość, intelekt, rozum, świadomość). |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca. Metoda poszukująca. Metoda problemowa (uczenie się przez odkrywanie). Metoda dyskusyjna. Metoda waloryzacyjna (uczenie się przez przeżywanie). Metoda aktywizująca. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne i zaliczenie pisemne. 1. Przyswojenie rudymentarnej wiedzy w odniesieniu do problematyki podejmowanej w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu przeczytanych oraz omówionych tekstów źródłowych 3. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu epistemologii. |
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.