Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do epistemologii [05-FI-S1-25] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do epistemologii [05-FI-S1-25]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 50
Prowadzący: Agnieszka Wesołowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ajdukiewicz K.: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1984.

Ayer A.J.: Problem poznania. Warszawa 1975.

Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987

Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995.

Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. Lublin 1997.

Stępień A.B: Teoria poznania. Lublin 1971.

Woleński J.: Epistemologia. Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

Dębowski J.: Bezpośredniość poznania. Spory-dyskusje-wyniki. Lublin 2000.

Grobler A.: Metodologia nauk. Kraków 2006.

Hempoliński M.: Problem obiektywności poznania i style badań epistemologicznych. W: Studia epistemologiczne 1. Transcendencja i ideał poznawczy. Wrocław 1990, s. 7 41.

Ingarden R.: U podstaw teorii poznania. Część pierwsza. Warszawa 1971.

Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa 1986.

Krąpiec M. A.: Realizm ludzkiego poznania. Lublin 1995.

Łaciak P.: Struktura i rodzaje poznania a priori w rozumieniu Kanta i Husserla. Katowice 2003.

Noras A. J.: Kant a neokantyzm badeński i marburski. Katowice 2005.

Rożdżeński R.: Spostrzegalne i niespostrzegalne. Kraków 1999.

Zakres tematów:

Zagadnienia teoriopoznawcze w ujęciu chronologicznym: różne wzorce uprawiania refleksji teoriopoznawczej: charakterystyka statusu problematyki teoriopoznawczej w porządku historycznym.

1. Epistemologia w starożytności. Kosmocentryczny model obiektywizmu.

2. Epistemologia w średniowieczu. Teocentryczny model obiektywizmu.

3. Epistemologia nowożytna. Subiektywistyczny zwrot Kartezjusza.

4. Epistemologia Kanta. Krytycyzm jako filozofia poszukująca drogi pośredniej między obiektywizmem a subiektywizmem.

5. Epistemologia w XIX stuleciu.

6. Epistemologia w XX stuleciu. Epistemologiczny rys projektu fenomenologii Husserla.

Prezentacja poszczególnych sposobów uprawiania refleksji teoriopoznawczej kulminuje w charakterystyce podstawowych zagadnień, problematyki oraz terminologii epistemologicznej. (Zagadnienie źródeł poznania. Rodzaje poznania, możliwe opozycje i związki między nimi. Typy poznania i stanowiska w sporach epistemologicznych. Charakterystyka władz poznawczych: zmysłowość, intelekt, rozum, świadomość).

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca.

Metoda poszukująca.

Metoda problemowa (uczenie się przez odkrywanie).

Metoda dyskusyjna.

Metoda waloryzacyjna (uczenie się przez przeżywanie).

Metoda aktywizująca.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne i zaliczenie pisemne.

1. Przyswojenie rudymentarnej wiedzy w odniesieniu do problematyki podejmowanej w ramach jednostek kontaktowych.

2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu przeczytanych oraz omówionych tekstów źródłowych

3. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu epistemologii.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)