Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S1-5PMZEW] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy i metodyka zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S1-5PMZEW]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Gaweł-Mirocha
Strona domowa grupy: http://annagawel@op.pl
Literatura:

Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997.

Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011.

Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007.

Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2.

Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011.

Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998.

Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998.

Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009.

Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004.

Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994.

Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007.

Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004.

Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007.

Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013.

Oelszlaeger-Kosturek B., Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (2014).

Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011.

Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003.

Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009.

Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010.

Publikacje z serii:

Dziecko w świecie…, pod. Red. B. Dymary (i in.)

Edukacja małego dziecka…, pod red. U. Szuścik, E. Ogrodzkiej-Mazur (i in.)

Podręczniki dla klas I-III

Programy edukacyjne dla klas I-III

Czasopisma pedagogiczne

Zakres tematów:

Przedmiot wyposaża w wiedzę i umiejętności związane z samodzielnym projektowaniem i planowaniem zajęć edukacyjnych w klasach I-III, w duchu nowatorskich koncepcji pedagogicznych, skoncentrowanych na aktywnym uczeniu się dzieci i rozwijaniu ich indywidualnych uzdolnień.

Student nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne do projektowania zajęć dydaktycznych dla uczniów na poziomie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia koncentrują się głównie na zagadnieniach związanych ze swoistymi metodami pracy nauczyciela zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, na kształceniu umiejętności trafnego wyboru środków dydaktycznych na tym etapie kształcenia oraz form pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Szczegółowo zapoznaje się z potrzebami rozwojowymi dzieci na tym poziomie kształcenia, orientuje się w możliwościach kształtowania u nich umiejętności kluczowych oraz celów i zadań wynikających z podstawy programowej. Poznaje specyfikę procesu uczenia się i nauczania, dostrzega i rozumie potrzebę integracji treści na tym poziomie kształcenia. Poznaje zalety metod aktywizujących jako preferowanych dróg uczenia się dzieci w klasach początkowych. Uczy się planowania pracy, organizacji zajęć dydaktycznych i wychowawczych. Zapoznaje się z obowiązującą podstawą programową oraz istniejącymi podręcznikami – kształtuje umiejętności trafnego ich wyboru. Rozumie istotę oceny opisowej oraz uczy się jej konstruowania. Zapoznaje się z istotnymi wskazówkami metodycznymi z zakresu zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.

Tematyka:

Integracja w celach i treściach podstawy programowej, programów edukacyjnych, podręczników szkolnych.

Kształtowanie u uczniów umiejętności kluczowych – w tym - uczenia się.

Metody, formy i środki dydaktyczne.

Warunki edukacji wczesnoszkolnej i uczenia się dzieci.

Praca wychowawcza w klasach I-III.

Kompetencje i cechy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela.

Poznanie innowacyjnych koncepcji edukacyjnych możliwych do zastosowania w klasach I-III

Metody dydaktyczne:

Metody pracy grupowej, metoda praktyczna, poddająca, dyskusja, warsztat

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna

Zaprojektowanie tygodniowego cyklu zajęć dla klas I-III w oparciu o wybrany program edukacyjny – praca w grupach; przedstawienie projektu w formie prezentacji multimedialnej, wykładu i ćwiczeń warsztatowych Znajomości najnowszej literatury z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Znajomość metod, form pracy nauczyciela. Dobór odpowiednich metod i form pracy podczas konstruowania scenariuszy zajęć edukacyjnych.

Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, omawiania scenariusza.

Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej, sposób jej wykorzystania i prezentowania. Ważne będą również wkład pracy, samodzielność myślenia oraz kreatywność.

Istotne jest także systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych (90% procent obecności).

Pracę należy złożyć w miesiącu kwietniu 2016 r. Zwrot prac powinien nastąpić podczas pierwszych zajęć w maju 2016 r..

Uwagi:

zewitp

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)