Podstawy dydaktyki [02-FP-PN-S1-PD]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki [02-FP-PN-S1-PD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Ogłoza, Olga Przybyla | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Pedagogika. Materiały dla studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela. Red. Naukowa D. Krzyżyk i B. Niesporek-Szamburska przy współudziale A. Zok-Smoły. Katowice 2014 (UŚ – wersja elektroniczna). W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003. A. Janowski: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1998. Cz. Kupisiewicz: Dydaktyka. Kraków 2012. F. Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2007. K. Kruszewski: 45 minut: prawie cała historia pewnej lekcji. Warszawa 1993. H. Komorowska: O programach prawie wszystko : biblioteka nauczyciela. Warszawa 1999. Sztuka nauczania. Pod red. K. Kruszewskiego. T. I i II. Warszawa 2002 E. C. Wragg: Trzy wymiary programu. Warszawa 1999. D. F. Walker i inni: Program i cele kształcenia. Warszawa 2000. R. I. Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2002. J. Bruner: W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa 1974. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Krytyczna (w nawiązaniu do literatury przedmiotu) analiza własnych doświadczeń szkolnych. Dyskusja o wybranych problemach edukacji szkolnej (np. nauczanie tradycyjne i współczesne; metody aktywizujące i uczestnictwo w kulturze; czytelnictwo dzieci i młodzieży – z uwzględnieniem motywowania do czytania). Podstawa programowa; programy nauczania. Cele nauczania. Proces nauczania-uczenia się. Zasady nauczania. Metody nauczania. Budowa lekcji. Projektowanie zdarzeń edukacyjnych (w powiązaniu z tekstami literackimi). Spotkanie z architektem (związki architektury z edukacją). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja; metaplan; referat; prezentacja; mapa myśli; poster; projekt lekcji; praca z podręcznikami; drama; krytyczna analiza artykułu (wywiadu). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach (działania indywidualne i w zespołach). Przygotowanie referatów (lub prezentacji, plakatów czy map myśli). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studenci I stopnia, 2 sem. fil.pol., stacjonarne, specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.