Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka polskiego [02-FP-PN-S2-DJP] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka języka polskiego [02-FP-PN-S2-DJP]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Olga Przybyla
Literatura:

Literatura

1. S. Bortnowski: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999.

2. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2012.

3. Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2010.

4. S. Grabias: Pojęcie sprawności językowej. W: „Socjolingwistyka” 11. Kraków 1991, s. 47-57.

5. P. Huget: Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Kraków 2007.

6. H. Komorowska: O programach prawie wszystko. Warszawa 1999.

7. J. Kowalikowa: Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne. Kraków 2006.

8. Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe. Red. M. Pytasz. Gorzów Wielkopolski 1993.

9. Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN. Pod red. A. Markowskiego. Warszawa 2003 (hasła problemowe: błąd językowy, kryteria poprawności językowej, sprawność językowa).

10. E. Ogłoza, E. Polański, E. Szymik: Drama na lekcjach języka polskiego. Kielce 1997.

11. K. Ożóg: Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: wybrane zagadnienia. Rozdział IV i IX. Rzeszów 2007.

12. R. Pawelec, D. Zdunkiewicz-Jedynak: Poradnik. Jak pisać? Warszawa 2003.

13. R. Pawelec: Poradnik. Jak mówić i jak pisać? Warszawa 2004.

14. Podręczniki dla szkół ponadgimnazjalnych zgodne z Nową podstawą programową (dwa do wyboru).

15. Podstawa programowa przedmiotu język polski (IV etap edukacyjny).

16. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Pod red. A. Janus –Sitarz. Kraków 2004.

17. J. Porayski–Pomsta: Zagadnienie sprawności językowej w teorii i praktyce dydaktycznej. „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 205 – 211.

18. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska i A. Mikołajczuk. Warszawa 2003.

19. Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2012.

20. Wartościowanie a edukacja polonistyczna. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2008.

21. Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjum i liceum. Red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko. Kraków 2007 (wybrane artykuły).

22. Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Red. A. Mikołajczuk i J. Puzynina. Warszawa 2004.

23. E. Wolańska, A. Wolański i in.: Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2009.

24. P.Zbróg: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005.

25. Dziedzic, J. Pichelska, E. Świderska: Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. Warszawa 1992.

26. Edukacja humanistyczna, aksjologiczna i estetyczna w świetle programów i potrzeb oświatowych. Pod red. J. Kidy. Rzeszów 2003.

27. Edukacja językowa Polaków. Pod red. W. Miodunki. Kraków 1998.

28. Polonistyka zintegrowana. Pod red. K. Ożoga i J. Pasterskiej. Rzeszów 2000.

29. O. Przybyla: Akty mowy w języku nauczycieli. Katowice 2004.

30. Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka. Pod red. E. Sękowskiej. Warszawa 1996.

31. Sztuka nauczania. T.1.: Czynności nauczyciela. T.2.: Szkoła. Pod red. K. Konarzewskiego. Warszawa 2004.

32. E. Świderska: Projekt – nowa metoda nauczania. „Nowa Szkoła” 1998, nr 5, s. 50 –52.

33. W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Pod red. H. Synowiec. Katowice 2002 (wybrane artykuły).

34. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 18-24. Katowice 1977 – 2015 (wybrane artykuły).

35. Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury. Pod red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowskiej. Kraków 1999.

Zakres tematów:

W czasie zajęć z dydaktyki języka polskiego studenci uczą się przekładania wiedzy metodycznej na praktyczne zastosowanie w nauczaniu języka polskiego na poziomie ponadpodstawowym, a także uczą się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze na strategie nauczania w liceum.

Zapoznają się z następującymi zagadnieniami:

- podstawa i programy kształcenia na III i IV etapie edukacji,

- cele nauczania na III i IV etapie edukacji polonistycznej,

- podręczniki w nauczaniu ponadpodstawowym.

- komunikacja językowej na lekcji,

- kultura języka w szkole,

- podstawowe gatunki publicystyczne i użytkowe w szkole ponadpodstawowej,

- stylistyka i przeszłość w języku na tym poziomie edukacji.

Studenci przygotowują wariantywne sposoby opracowania problemów, różne warianty lekcji w zakresie podanych problemów językowych. Kontynuują edukację w zakresie projektowania i prowadzenia lekcji w szkole.

Metody dydaktyczne:

Metody:

metody podające (m.in.: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym)

metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, referaty), metody aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria:

- właściwe wykonanie zadań: sporządzenie arkusza obserwacji lekcji w szkole ponadgimnazjalnej;

- sporządzenie testu na czytanie ze zrozumieniem na poziomie maturalnym;

-przygotowanie referatu z częścią praktyczną do zastosowania na lekcji językowej (lub zintegrowanej) IV etapie edukacyjnym;

- obecność i aktywność na zajęciach.

Uwagi:

studenci II stopnia, 2 sem. fil.pol., stacjonarne, specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)