Podstawy metodyki opiekuńczo-wychowawczej w szkole [12-PE-OP-S1-7MOPWS]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki opiekuńczo-wychowawczej w szkole [12-PE-OP-S1-7MOPWS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 35 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wyd. PEKW GAJA. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994. Łobocki M.: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Lublin1996. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D.: Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. WSiP, Warszawa, 1995. Dąbrowski Z.: Wprowadzenie do metodyki opieki i wychowania w domu dziecka. Warszawa 1985. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra 1999. Gordon T.: Wychowanie bez porażek. Warszawa 1991. Wojciechowska – Charlak B. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. Kielce 2003. Zieja Z.: Poradnik metodyczny dla wychowawców. Jelenia Góra 2003. |
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje zagadnienia: Osamotnienia dziecka; izolacji w zespole klasowym; dysleksji; fobii szkolnej; wagarów; złego zachowania w szkole; konfliktów pomiędzy uczniami; uzależnień – alkoholu, narkotyków, nikotyny; integracji zespołu klasowego; zaspokajania potrzeby bezpieczeństwa, uznania; propagowanie pozytywnych wzorów zachowania; organizacji uczniom wolnego czasu; pomocy uczniom w wyrównywaniu braków; zapewnienie uczniom możliwości indywidualnego rozwoju według posiadanych możliwości; zajęcia profilaktyczne, pomocy uczniom z ADHD, niepełnosprawny; problemy wychowawcze; praca z uczniem zdolnym; |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące, burza mózgów, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt: - zaprojektowanie działań opiekuńczo-wychowawczych w formie scenariusza zajęć wychowawczych i/lub opiekuńczych w aspekcie konkretnego problemu dziecka oraz przeprowadzenie zawartych w nim ćwiczeń/zabaw/zadań |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.