Podstawy metodyki opiekuńczo-wychowawczej w szkole [12-PE-OP-S1-7MOPWS]
semestr letni 2015/2016
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki opiekuńczo-wychowawczej w szkole [12-PE-OP-S1-7MOPWS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brągiel J.: Metodyka pracy-opiekuńczo wychowawczej. Wybrane zagadnienia do ćwiczeń: skrypt dla studentów III i IV roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej studiów stacjonarnych i zaocznych. Opole 1984, WSP. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach opieki. Wyd. UŚ. Kępski Cz. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005. Literatura uzupełniająca: Biedroń M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. Brągiel J., Badora S.: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005. Dąbrowski Z. (red.): Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka. Wyd. WSP. Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A.: Warsztat pracy pedagoga. Zeszyt I, II, III, IV, Zielona Góra 2000, wyd. PEKW GAJA. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Zielona Góra 2004. Gajewska G.: Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych. PEKW Gaja, Zielona Góra 2005. Kamieniarz K. (red): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Wyd. UJ, Kraków 2001. Vopel K.: Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce 2003. |
Zakres tematów: |
1-2. Zadania opiekuńczo-wychowawcze szkoły i ich realizacja. Współczesne problemy wychowawcze oraz ich rozwiązywanie 3. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej w środowisku szkolnym. 4. Stymulowanie twórczego myślenia i działania. 5. Realizacja zamierzonych działań w środowisku lokalnym. 6. Kształcenie odpowiednich cech charakteru. 7. Stawianie przez uczniów celów i osiąganie ich – samodoskonalenie i samorozwój. |
Metody dydaktyczne: |
giełda pomysłów, dyskusja, poszukiwanie sposobów rozwiązywania współczesnych problemów wychowawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja: sprawdzenie umiejętności pracy w grupie. Studenci przeprowadzają zaprojektowane działania opiekuńczo-wychowawcze, a następnie dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego zajęcia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.