Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-OP-S1-PITD] semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-OP-S1-PITD]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

1. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań 2005. Zysk i S-ka Wydawnictwo.

2. Kottler J. A., Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003: GWP.

3. Czabala Cz., Kluczńska S. (red.), Poradnictwo psychologiczne. Warszawa 2015, PWN

4. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Metody i techniki pomocy psychologicznej. Kraków 2006, Wyd. Impuls

5. Forkiewicz V, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

6. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T. 1, 2, Opole 2014, Wyd. UO.

7. Geldart K., Geldart D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne. Gdańsk 2004, Wyd. Gdańskie Wyd. Psychol.

8. Kaja B, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 1998.

9. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007.

10. Okła W., Poradnictwo terapeutyczne. Lublin 2013, Wyd. KUL.

11. Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 2000. Wydawnictwo Naukowe PWN.

1. Danilewska J., Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia. WSiP, Warszawa 2002.

2. Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. GWP, Gdańsk 2004.

3. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi w świetle najnowszych badań. Media Rodzina, Poznań 2007.

4. Oster G., Gould P., Rysunek w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2003.

5. Kaduson H., Schaeffer Ch., Zabawa w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2001.

6. Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. W. Badura-Madej: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice 1999. Wydawnictwo Śląsk.

Zakres tematów:

1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego:

◦ Zdrowie psychiczne,

◦ Kryzysy rozwojowe,

◦ Formy pomocy psychologicznej,

◦ Poradnictwo psychologiczne,

◦ Poradnictwo terapeutyczne,

◦ Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy,

◦ Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym

2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania:

• system psychoterapii,

• zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej

3. Udzielanie pomocy psychologicznej:

• Uprawnienia,

• Korzyści,

• Oczekiwania

4. Metody stosowane w terapii dzieci:

• bajkoterapia,

• techniki relaksacyjne,

• metody Bon Depart,

• metoda symboli dźwiękowych,

• techniki parateartalne,

• metoda W. Sherborne,

• metoda integracji sensorycznej

5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem

8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych:

• zaburzenia ze spektrum autystycznego,

• zespół Aspergera,

• specyficzne trudności w nauce,

• upośledzenie umysłowe)

9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym:

• elementy diagnozy,

• planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej,

• specyficzne strategie radzenia sobie z objawami,

• podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań

10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne:

• charakterystyka objawów,

• zasady terapii.

11. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych.

• Depresja dwubiegunowa:

• charakterystyka zaburzenia,

• -podstawowe zasady pracy z dziećmi.

12. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD):

• charakterystyka zaburzenia ODD,

• zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami.

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Uwagi:

POW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)