Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-OP-S1-PITD]
semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-OP-S1-PITD] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 35 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Literatura: |
1. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań 2005. Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Kottler J. A., Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003: GWP. 3. Czabala Cz., Kluczńska S. (red.), Poradnictwo psychologiczne. Warszawa 2015, PWN 4. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Metody i techniki pomocy psychologicznej. Kraków 2006, Wyd. Impuls 5. Forkiewicz V, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. 6. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T. 1, 2, Opole 2014, Wyd. UO. 7. Geldart K., Geldart D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne. Gdańsk 2004, Wyd. Gdańskie Wyd. Psychol. 8. Kaja B, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 1998. 9. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007. 10. Okła W., Poradnictwo terapeutyczne. Lublin 2013, Wyd. KUL. 11. Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 2000. Wydawnictwo Naukowe PWN. 1. Danilewska J., Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia. WSiP, Warszawa 2002. 2. Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. GWP, Gdańsk 2004. 3. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi w świetle najnowszych badań. Media Rodzina, Poznań 2007. 4. Oster G., Gould P., Rysunek w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2003. 5. Kaduson H., Schaeffer Ch., Zabawa w psychoterapii. GWP, Gdańsk 2001. 6. Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. W. Badura-Madej: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Katowice 1999. Wydawnictwo Śląsk. |
Zakres tematów: |
1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego: ◦ Zdrowie psychiczne, ◦ Kryzysy rozwojowe, ◦ Formy pomocy psychologicznej, ◦ Poradnictwo psychologiczne, ◦ Poradnictwo terapeutyczne, ◦ Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy, ◦ Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym 2. Podstawy teoretyczne psychoterapii jako specjalistycznej metody oddziaływania: • system psychoterapii, • zasady stosowania wiedzy psychoterapeutycznej 3. Udzielanie pomocy psychologicznej: • Uprawnienia, • Korzyści, • Oczekiwania 4. Metody stosowane w terapii dzieci: • bajkoterapia, • techniki relaksacyjne, • metody Bon Depart, • metoda symboli dźwiękowych, • techniki parateartalne, • metoda W. Sherborne, • metoda integracji sensorycznej 5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa 6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa 7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem 8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych: • zaburzenia ze spektrum autystycznego, • zespół Aspergera, • specyficzne trudności w nauce, • upośledzenie umysłowe) 9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym: • elementy diagnozy, • planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, • specyficzne strategie radzenia sobie z objawami, • podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań 10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne: • charakterystyka objawów, • zasady terapii. 11. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych. • Depresja dwubiegunowa: • charakterystyka zaburzenia, • -podstawowe zasady pracy z dziećmi. 12. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD): • charakterystyka zaburzenia ODD, • zasady pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami zachowania opozycyjno-buntowniczego oraz ich rodzinami. |
Metody dydaktyczne: |
wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.