Seminarium (sem. 2) [06-PE-EWP-S1-38.1]
semestr letni 2015/2016
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium (sem. 2) [06-PE-EWP-S1-38.1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Brosch |
Strona domowa grupy: | http://annabrosch.pl |
Literatura: |
Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Kruger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Kruger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995. Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970. Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974. Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. |
Zakres tematów: |
Problemy badawcze i hipotezy w badaniach pedagogicznych, kryteria ich poprawności. Zmienne i wskaźniki. A) Problemy badawcze; pojęcie i rodzaje: - ogólne i szczegółowe, - teoretyczne i praktyczne, - podstawowe i cząstkowe. B) Hipoteza – wyjaśnienie pojęcia, znaczenie hipotez, kryteria ich poprawności. C) Zmienne i wskaźniki, ich znaczenie, rodzaje i sposoby formułowania w pracy licencjackiej. |
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa, konsultacja, dyskusja, metoda kazusów, trening. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedstawienie kompletnej części metodologicznej pracy oraz opracowanych narzędzi badawczych. Ocenie podlegają następujące elementy: - aktywność poszczególnych seminarzystów w trakcie zajęć grupowych - samodzielność w opracowaniu części metodologicznej - jakość zaprezentowanych fragmentu pracy dyplomowej Skala ocen: 5,0 – wysoka świadomość metodologiczna, prawidłowa konstrukcja części metodologicznej i procedury badawczej, praca nienaganna pod względem formalnym i językowym 4,5 – jak wyżej, dopuszczalne drobne uchybienia natury formalno-językowej w pracy dyplomowej 4,0 – dopuszczalne nieznaczne braki w wiedzy, praca dyplomowa poprawna, z drobnymi uchybieniami natury formalno-językowej 3,5 – dopuszczalne nieznaczne braki w wiedzy, praca o przeciętnych walorach merytorycznych, z większymi uchybieniami natury formalno-językowej 3,0 – znaczne braki w wiedzy, praca merytorycznie słaba, z dużymi uchybieniami natury formalno-językowej 2,0 – niedopuszczalne braki w wiedzy, praca bezwartościowa pod względem merytorycznym, niedopuszczalne błędy językowe i formalne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.