Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kryminologia [06-PE-R-S1-07] semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kryminologia [06-PE-R-S1-07]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 42
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Maciej Bernasiewicz
Literatura:

- B. Hołyst: Kryminologia, PWN, Warszawa 1994.

- J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski: Kryminologia, Gdańsk 2004.

- R. K. Merton: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa 1982.

- A. Nowak, E. Wysocka: Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Śląsk, Katowice 2001.

- A. Siemaszko, Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa 1993.

- M. Bernasiewicz: Kryminogeneza w ujęciu społecznym, „Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne” nr 3/4, 2003.

- M. Bernasiewicz, Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

- D. Niehoff: Biologia przemocy, Poznań 2001.

- B. Pastwa-Wojciechowska: Psychopaci – sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk 2013.

- K. Dutton: Mądrość psychopatów. Lekcja życiowa pobrana od świętych, szpiegów i seryjnych morderców, Warszawa 2015.

- M.H. Kowalczyk: Przestępcy seksualni. Zabójcy, gwałciciele, pedofile i ich resocjalizacja. Toruń 2014.

- Z. Bartkowicz: Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości. Lublin 2013.

- P. Piotrowski: Rozbój. Uwarunkowania psychospołeczne, motywacja i racjonalność sprawców, Warszawa 2011.

- D. Woźniakowska-Fajst: Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne?, Warszawa 2010.

- W. Zalewski: Przestępca niepoprawny – jako problem polityki kryminalnej. Gdańsk 2010.

- W. Klaus: Dziecko przed sądem. Wymiar sprawiedliwości wobec przestępczości młodszych nieletnich. Warszawa 2009.

- T. Szymanowski: Recydywa w Polsce. Zagadnienia prawa karnego, kryminologii i polityki karnej. Warszawa 2010.

- J. M. Stanik, Psychologia sądowa: postawy, badania, aplikacje, PWN, Warszawa 2013.

- M. Rode, Style myślenia przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne, Difin SA, Warszawa 2013.

- E. Czerwińska-Jakimiuk, Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011.

- A. Fidelus: Determinany readaptacji społecznej skazanych. Warszawa 2012.

- A. Kieszkowska, Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2012.

- S. Przybyliński, Więźniowie „niebezpieczni” – ukryty świat penitencjarny, Kraków.

- J. Felczak: Polski system penitencjarny. Racjonalizacja kosztów, Difin SA, Warszawa 2014.

- M. Noszczyk-Bernasiewicz, Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2010.

- J. Rejman, Zmiana w polskim systemie penitencjarnym. Ograniczenia i możliwości, Difin SA, Warszawa 2013.

- H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Impuls, Kraków 2008.

- D. Wójcik, Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, WN SCHOLAR, Warszawa 2010.

- T. Jedynak, K. Stasiak, (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wyd. LexisNexis, Warszawa 2010.

Zakres tematów:

1. Kryminologia jako dyscyplina nauki.

2. Symptomatologia (fenomenologia) przestępczości: dane za 2000-2014.

3. Teorie biologiczne i psychologiczne w kryminologii.

4. Psychopatia a przestępczość.

5. Kryminogeneza – teorie socjologiczne (Merton, Sutherland, Cohen)

6. Kryminogeneza – teorie socjologiczne (Durkheim, Hirshi, Lemert)

7. Wyniki polskich badań kryminologicznych z lat 2008-2015 (omówienie literatury naukowej: prawniczej, pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

8. Aplikacja interakcjonizmu symbolicznego w kryminologii.

9. Wiktymologia.

Metody dydaktyczne:

prezentacja mulimedialna, podająca wiedzę, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów treści, które omawiane są zgodnie z kolejnością podanych na pierwszych zajęciach zagadnień do egzaminu.

Egzamin ma charakter ustny. Student losuje dwa pytania. Oceniana będzie merytoryczność wypowiedzi (rzeczowość, holistyczność ujęcia, umiejętność użycia naukowej aparatury pojęciowej). Na egzaminie obowiązują następujące zagadnienia:

1. Czym zajmuje się kryminologia?

2. Wymienić i opisać różne rodzaje definicji przestępczości.

3. Definicja kryminogenezy.

4. Opisać rozmiary i dynamikę przestępczości nieletnich w latach 2000-2014.

5. Nurty w kryminologii.

6. Wymienić wybraną teorię psychologiczną wyjaśniającą zjawisko przestępczości.

7. Wymienić wybraną teorię biologiczną wyjaśniającą zjawisko przestępczości.

8. Psychopatia a przestępczość – zaburzenia osiowe, rodzaje, proporcje psychopatów w populacji przestępców.

9. Wymienić formy przystosowania się (adaptacji społecznej) do sytuacji anomii według R. Mertona.

10. Wymienić kryteria statusu w klasie średniej według A. Cohena.

11. Opisać teorię zróżnicowanych powiązań E. H. Sutherlanda.

12. Opisać teorię kontroli społecznej w ujęciu E. Durkheima.

13. Opisać teorię kontroli społecznej w ujęciu T. Hirshiego.

14. Opisać teorię naznaczania społecznego E. Lemerta.

15. Prezentacja wybranych badań kryminologicznych z lat 2008-2015.

16. Aplikacja interakcjonizmu symbolicznego w kryminologii.

17. Wiktymologia.

Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 5,0

Student wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 4,5

Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 4,0

Student wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 3,5

Student posiada minimalną wiedzę z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 3,0

Student nie posiada minimalnej wiedzy z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 2,0

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)