Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy w środowisku otwartym [06-PE-R-N1-15] semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody pracy w środowisku otwartym [06-PE-R-N1-15]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Maciej Bernasiewicz
Literatura:

- M. Bernasiewicz, 2011: Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.

- A. Bałandynowicz, 2011: Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, wyd. 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

- Węgliński A., 2013: Pedagogiczne uwarunkowania resocjalizacji nieletnich w ośrodkach kuratorskich, W: Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, (red.), Wyd. UMCS, Lublin.

- Śliwa S., 2013: Resocjalizacja nieletnich w Ochotniczych Hufcach Pracy na przykładzie Opolszczyzny, W: Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, Z. Bartkowicz, A. Wojnarska, A. Węgliński, (red.), Wyd. UMCS, Lublin.

Zakres tematów:

1. „Działania połączone” oraz praca metodą społeczności korekcyjnej w świetlicy socjoterapeutycznej (teoria, praktyka, film).

2. Metoda „konstruktywnej obecności wychowawczej” w środowisku otwartym.

3. Metoda „pozytywnego komentowania” w środowisku otwartym.

4. Zadania pełnione przez kuratorów sądowych. Elementy kuratorskiego wywiadu środowiskowego. Modele sprawowania kurateli sądowej. Zadania pełnione przez ośrodek kuratorski oraz realizowane zajęcia. Proponowane zmiany w funkcjonowaniu ośrodka kuratorskiego w propozycji Andrzeja Węglińskiego.

5. Zadania Ochotniczych Hufców Pracy. Struktura OHP.

6. Podejście skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów.

7. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011.

Metody dydaktyczne:

podająca wiedzę

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas wykładów treści, które omawiane są zgodnie z kolejnością podanych na pierwszych zajęciach zagadnień do egzaminu.

Egzamin ma charakter ustny. Student losuje dwa pytania. Oceniana będzie merytoryczność wypowiedzi (rzeczowość, holistyczność ujęcia, umiejętność użycia naukowej aparatury pojęciowej). Na egzaminie obowiązują następujące zagadnienia:

1. Czym jest organizowanie „działań połączonych” oraz praca metodą społeczności korekcyjnej w świetlicy socjoterapeutycznej.

2. Scharakteryzuj metodę „konstruktywnej obecności wychowawczej”.

3. Na czym polega metoda „pozytywnego komentowania”?

4. Jakie zadania pełnią kuratorzy sądowi?

5. Proszę wymienić elementy kuratorskiego wywiadu środowiskowego.

6. Modele sprawowania kurateli sądowej.

7. Zadania pełnione przez ośrodek kuratorski oraz rodzaje realizowanych z nieletnimi zajęć.

8. Proponowane zmiany w funkcjonowaniu ośrodka kuratorskiego w propozycji Andrzeja Węglińskiego.

9. Zadania Ochotniczych Hufców Pracy.

10. Struktura OHP.

11. Lokalna struktura OHP – wymienić miejscowości i zadania.

12. Podejście skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów.

13. Wstawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011.

Podkreślona część dotyczy jedynie studentów studiów stacjonarnych

Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 5,0

Student wyczerpująco odpowiada na dwa pytania: ocena 4,5

Student używa terminologii naukowej, wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 4,0

Student wyczerpująco odpowiada na jedno pytanie: ocena 3,5

Student posiada minimalną wiedzę z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 3,0

Student nie posiada minimalnej wiedzy z zakresu wylosowanego obszaru: ocena 2,0

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)