Patologia społeczna [06-PE-R-N1-16]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Patologia społeczna [06-PE-R-N1-16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagmara Dobosz |
Literatura: |
Albański L., Wybrane zagadnienia z patologii społecznej, Jelenia Góra 2010 Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce. Raport, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/piractwo/analiza_wplywu_zjawiska_piractwa_tresci_wideo_na_gospodarke_w_polsce_raport_pwc.pdf Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 Babiker G., Arnold L., Autoagresja. Mowa zranionego ciała, Gdańsk 2002. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000 Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa 2014 Braun-Gałkowska M., Ulfik J., Zabawa w zabijanie, Warszawa 2000 Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapii a i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1999 Durham M. G., Efekt Lolity. Wizerunek nastolatek we współczesnych mediach i jak sobie z nim radzić, Warszawa 2010 Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, Vol. 14 Nr 1 Wykorzystywanie seksualne małoletnich przez osoby duchowne Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, Vol. 14 Nr 2 Komercyjne krzywdzenie dzieci Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie : poradnik nie tylko dla psychologów, Warszawa 2000 Giddens A., Sutton Ph. W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014 Gromkowska-Melosik A., Melosik Z. (red.), Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe [re]interpretacje, Kraków 2012 Gromkowska-Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, Gdańsk 2007 Gromkowska-Melosik A., Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe, „NAUKA” 2/2009 Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006 Jankowiak B., Waszyńska A., Współczesne formy życia partnerskiego. Analiza jakości i trwałości relacji, Nowiny Lekarskie 2011, 80/5 Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży : leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007 Kubacka- Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010. Kurzępa J., Młodość w objęciach seksbiznesu, Kultura i Edukacja, nr 2-3/2006 McWhirter J., Jeffries i in., Zagrożona młodzież, Warszawa 2001 Melosik Z., Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), Studia Edukacyjne nr 26/2013, https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/10101/1/99-117.pdf Migała P., Wybrane elementy patologii społecznej w aspekcie ich uwarunkowań, Józefów 2011 Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Katowice 2001 Oleszkowicz A., Senejko A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013 Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008 Pryor D. W., Pedofilia. 30 wywiadów z pedofilami, Gdańsk 2014 Pyżalski J., Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży - różne wymiary zjawiska, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, nr 1 (26), 2009, s. 12-26 Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa 2013 Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993 Siuda P., Koralewska A., Japonizacja. Anime i jego polscy fani, Gdańsk 2014 Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny, praca zbiorowa, Warszawa 2008 Stanisz A., Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego, Poznań 2014 Stosunek do własności intelektualnej i praw autorskich, CBOS 2007, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_164_07.PDF Szpunar M., Społeczne konteksty nowych mediów, Toruń 2011 Urban B., Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001 Wybrane zagadnienia patologii społecznej- implikacje empiryczne, red. A. Czerkawski A. Nowak, Katowice 2008 Wodecka D., Nie daj się korpofolwarkowi, Gazeta wyborcza, 19.09.2015 http://wyborcza.pl/magazyn/1,148049,18851628,nie-daj-sie-korpofolwarkowi.html Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań 2009 Woźniak K., Seks i seksualność w dobie ponowoczesności, Opole 2012 M. Wójcikiewicz, Psychologia kupowania podróbek, http://www.modnaulica.pl/badz-oryginalna/1245/psychologia-kupowania-podrobek Wycisk J., Ziółkowska B., Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia ? jak pomóc nastolatkom w szkole, Warszawa 2010 Cykl „$eks - kup teraz” produkcja TLC |
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć: 1. Patologia, dewiacja, norma. Przegląd wybranych teorii dewiacji (np. teoria stygmatyzacji, kontroli społecznej, konfliktu kultur, anomii). 2. Lalki- niezwykła pasja czy zaburzenie? Analiza na przykładzie Barbie, Dolfie, Blythe, Reborn i kucyków Pony. 3. Ciało jako przedmiot kultu: anoreksja, bulimia, tanoreksja, modyfikacje i zdobienie ciała. Społeczna presja na bycie pięknym i młodym. 4. Przemoc w rodzinie. Wobec kobiet, mężczyzn i dzieci. Formy przemocy, typy sprawców, skutki fizyczne i psychologiczne. 5. Hikikomori- nowi pustelnicy? Tematy do wyboru przez studentów: 1. Nowe uzależnienia: zakupoholizm, uzależnienie od telefonu oraz pracoholizm, seksoholizm i lekomania. 2. Second life- gra czy wirtualne społeczeństwo? Gry komputerowe- możliwości zastosowania w uczeniu się oraz niebezpieczeństwa z nich płynące. 3. „No 'WiFi': Talk to each other”- miałkość i bylejakość współczesnych relacji osobowych. Nietolerancja, stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja. 4. Depresja i samotność dzieci i młodzieży. 5. Stres- współczesny zabójca. Uwarunkowania cywilizacyjne, możliwe patologiczne skutki. Korpo-nerwica, „bigamia korporacyjna” a funkcjonowanie rodziny. Mobbing i molestowanie seksualne w pracy. 6. Życie na „youtube”- youtuberzy, hejterzy i cyberbulling. Internetowi ekshibicjoniści. Zagrożenia cyberprzestrzeni. 7. Wirtualne wspólnoty religijne oraz specyfika działania sekt w sieci. 8. Seksualność w dobie ponowoczesności i cyberseksualność. Nowe formy zachowań ryzykownych i prostytucji. 9. Pedofilia i grooming. Kazirodztwo. 10. Dzieci - największa grupa niewolników na świecie? - wykorzystywanie pracy nieletnich oraz żebractwo dzieci na świecie i w Polsce. 11. Pornografia jako zjawisko patologiczne. Amatorski porno-biznes. Swingeryzm a relacja małżeńska. 12. Seksturystyka. 13. Współczesne niewolnictwo, handel ludźmi (w tym dziećmi i organami). 14. Terroryzm. 15. Autoagresja dzieci i młodzieży, źródła i funkcje samookaleczeń w życiu jednostki. 16. Manga i anime- geneza, rodzaje, fani w na świecie i w Polsce oraz skutki pedagogiczne 17. Ściąganie to nie kradzież? Piractwo, podróbki i fałszywki- aspekty społeczno-gospodarcze. 18. Oszustwa szkolne- ściąganie, plagiaty i fałszowanie dyplomów. Mechanizmy, konsekwencje oraz zagrożenia. |
Metody dydaktyczne: |
mini wykład, prezentacja multimedialna, praca w grupach, gry dydaktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci w grupach przygotowują: • Konspekt prezentacji wraz z bibliografią- należy go przesłać co najmniej na tydzień przed zajęciami, na których ma być prezentowany dany temat. • Prezentację wybranego tematu według schematu: historia zjawiska, współczesny obraz (rozmiar, formy, przyczyny), skutki społeczne, aspekty prawne, profilaktyka lub przeciwdziałanie+ ćwiczenia aktywizujące dla grupy. Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania prezentacji oraz korzystanie z naukowych źródeł. • Aktywność merytoryczna podczas zajęć- zdobycie trzech "+" podnosi ocenę o pół stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.