Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologia społeczna [06-PE-R-N1-16] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Patologia społeczna [06-PE-R-N1-16]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

Albański L., Wybrane zagadnienia z patologii społecznej, Jelenia Góra 2010

Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce. Raport, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/piractwo/analiza_wplywu_zjawiska_piractwa_tresci_wideo_na_gospodarke_w_polsce_raport_pwc.pdf

Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014

Babiker G., Arnold L., Autoagresja. Mowa zranionego ciała, Gdańsk 2002.

Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000

Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa 2014

Braun-Gałkowska M., Ulfik J., Zabawa w zabijanie, Warszawa 2000

Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapii a i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1999

Durham M. G., Efekt Lolity. Wizerunek nastolatek we współczesnych mediach i jak sobie z nim radzić, Warszawa 2010

Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, Vol. 14 Nr 1 Wykorzystywanie seksualne małoletnich przez osoby duchowne

Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, Vol. 14 Nr 2 Komercyjne krzywdzenie dzieci

Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie : poradnik nie tylko dla psychologów, Warszawa 2000

Giddens A., Sutton Ph. W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014

Gromkowska-Melosik A., Melosik Z. (red.), Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe [re]interpretacje, Kraków 2012

Gromkowska-Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, Gdańsk 2007

Gromkowska-Melosik A., Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe, „NAUKA” 2/2009

Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006

Jankowiak B., Waszyńska A., Współczesne formy życia partnerskiego. Analiza jakości i trwałości relacji, Nowiny Lekarskie 2011, 80/5

Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach, Warszawa 2014

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży : leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007

Kubacka- Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.

Kurzępa J., Młodość w objęciach seksbiznesu, Kultura i Edukacja, nr 2-3/2006

McWhirter J., Jeffries i in., Zagrożona młodzież, Warszawa 2001

Melosik Z., Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), Studia Edukacyjne nr 26/2013, https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/10101/1/99-117.pdf

Migała P., Wybrane elementy patologii społecznej w aspekcie ich uwarunkowań, Józefów 2011

Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Katowice 2001

Oleszkowicz A., Senejko A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa 2013

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008

Pryor D. W., Pedofilia. 30 wywiadów z pedofilami, Gdańsk 2014

Pyżalski J., Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży - różne wymiary zjawiska, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, nr 1 (26), 2009, s. 12-26

Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa 2013

Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993

Siuda P., Koralewska A., Japonizacja. Anime i jego polscy fani, Gdańsk 2014

Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny, praca zbiorowa, Warszawa 2008

Stanisz A., Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego, Poznań 2014

Stosunek do własności intelektualnej i praw autorskich, CBOS 2007, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_164_07.PDF

Szpunar M., Społeczne konteksty nowych mediów, Toruń 2011

Urban B., Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001

Wybrane zagadnienia patologii społecznej- implikacje empiryczne, red. A. Czerkawski A. Nowak, Katowice 2008

Wodecka D., Nie daj się korpofolwarkowi, Gazeta wyborcza, 19.09.2015 http://wyborcza.pl/magazyn/1,148049,18851628,nie-daj-sie-korpofolwarkowi.html

Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań 2009

Woźniak K., Seks i seksualność w dobie ponowoczesności, Opole 2012

M. Wójcikiewicz, Psychologia kupowania podróbek, http://www.modnaulica.pl/badz-oryginalna/1245/psychologia-kupowania-podrobek

Wycisk J., Ziółkowska B., Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia ? jak pomóc nastolatkom w szkole, Warszawa 2010

Cykl „$eks - kup teraz” produkcja TLC

Zakres tematów:

Tematyka zajęć:

1. Patologia, dewiacja, norma. Przegląd wybranych teorii dewiacji (np. teoria stygmatyzacji, kontroli społecznej, konfliktu kultur, anomii).

2. Lalki- niezwykła pasja czy zaburzenie? Analiza na przykładzie Barbie, Dolfie, Blythe, Reborn i kucyków Pony.

3. Ciało jako przedmiot kultu: anoreksja, bulimia, tanoreksja, modyfikacje i zdobienie ciała. Społeczna presja na bycie pięknym i młodym.

4. Przemoc w rodzinie. Wobec kobiet, mężczyzn i dzieci. Formy przemocy, typy sprawców, skutki fizyczne i psychologiczne.

5. Hikikomori- nowi pustelnicy?

Tematy do wyboru przez studentów:

1. Nowe uzależnienia: zakupoholizm, uzależnienie od telefonu oraz pracoholizm, seksoholizm i lekomania.

2. Second life- gra czy wirtualne społeczeństwo? Gry komputerowe- możliwości zastosowania w uczeniu się oraz niebezpieczeństwa z nich płynące.

3. „No 'WiFi': Talk to each other”- miałkość i bylejakość współczesnych relacji osobowych. Nietolerancja, stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.

4. Depresja i samotność dzieci i młodzieży.

5. Stres- współczesny zabójca. Uwarunkowania cywilizacyjne, możliwe patologiczne skutki. Korpo-nerwica, „bigamia korporacyjna” a funkcjonowanie rodziny. Mobbing i molestowanie seksualne w pracy.

6. Życie na „youtube”- youtuberzy, hejterzy i cyberbulling. Internetowi ekshibicjoniści. Zagrożenia cyberprzestrzeni.

7. Wirtualne wspólnoty religijne oraz specyfika działania sekt w sieci.

8. Seksualność w dobie ponowoczesności i cyberseksualność. Nowe formy zachowań ryzykownych i prostytucji.

9. Pedofilia i grooming. Kazirodztwo.

10. Dzieci - największa grupa niewolników na świecie? - wykorzystywanie pracy nieletnich oraz żebractwo dzieci na świecie i w Polsce.

11. Pornografia jako zjawisko patologiczne. Amatorski porno-biznes. Swingeryzm a relacja małżeńska.

12. Seksturystyka.

13. Współczesne niewolnictwo, handel ludźmi (w tym dziećmi i organami).

14. Terroryzm.

15. Autoagresja dzieci i młodzieży, źródła i funkcje samookaleczeń w życiu jednostki.

16. Manga i anime- geneza, rodzaje, fani w na świecie i w Polsce oraz skutki pedagogiczne

17. Ściąganie to nie kradzież? Piractwo, podróbki i fałszywki- aspekty społeczno-gospodarcze.

18. Oszustwa szkolne- ściąganie, plagiaty i fałszowanie dyplomów. Mechanizmy, konsekwencje oraz zagrożenia.

Metody dydaktyczne:

mini wykład, prezentacja multimedialna, praca w grupach, gry dydaktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Studenci w grupach przygotowują:

• Konspekt prezentacji wraz z bibliografią- należy go przesłać co najmniej na tydzień przed zajęciami, na których ma być prezentowany dany temat.

• Prezentację wybranego tematu według schematu: historia zjawiska, współczesny obraz (rozmiar, formy, przyczyny), skutki społeczne, aspekty prawne, profilaktyka lub przeciwdziałanie+ ćwiczenia aktywizujące dla grupy. Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania prezentacji oraz korzystanie z naukowych źródeł.

• Aktywność merytoryczna podczas zajęć- zdobycie trzech "+" podnosi ocenę o pół stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)