Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem [12-PE-ZTP-S2-3DWRS]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem [12-PE-ZTP-S2-3DWRS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Lisowska E.: Wprowadzenie do diagnozowania pedagogicznego. Kielce 2003, WŚ. Marzec-Holka K.: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej. Bydgoszcz 1990, WSP. Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Impuls, Kraków 2011, Impuls. Włoch, S., Włoch A.: Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Literatura uzupełniająca: Frydrychowicz A., Koźniewska E., Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Warszawa 2004, CMPPP. Guzik-Tkacz M.: Badania diagnostyczne. Warszawa 2011. Kawula St., Brągiel J., Janke A.W.: Pedagogik rodziny, Toruń 2002. Kawula S. Dąbrowski Z., Gawlas M.: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980. Kowalska-Kantyka M., Kantyka S.: Możliwości wsparcia rodzin i osób dysfunkcyjnych przez ośrodki pomocy społecznej. Warszawa 2011. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Niemierko B.: Diagnostyka edukacyjna. Warszawa 2009, PWN Strzelecka A.: Konstruowanie indywidualnych charakterystyk pedagogicznych. W: Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. Szabelska.: Szkolna prodiagnoza dziecka krzywdzonego w rodzinie. Kraków 2007, Impuls. Tomczak J., Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2009, Impuls. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 2000, WSiP. |
Zakres tematów: |
1-2 Podstawowa terminologia w zakresie diagnozy – pojęcie diagnozy, rodzaje, cele. Etyczne aspekty diagnozy. 3-4. Podstawowe techniki w diagnostyce pedagogicznej. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. 5. Zastosowanie diagnozy w pracy pedagogicznej (przedszkole, szkoła, inne instytucje opiekuńczo-wychowawcze). 6-7. Diagnoza i terapia uczniów (ADHD, dysleksja, dziecko agresywne, uczeń zdolny, fobia szkolna, dzieci nieśmiałe). 8. Rodzina jako przedmiot diagnozy – elementy środowiska rodzinnego poddawane diagnozie, zasady badań nad rodziną. 9. Wybrane narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego. Diagnoza niektórych problemów funkcjonowania rodziny – diagnoza przemocy i zaniedbywania dzieci. 10-12. Środowiskowa diagnoza rodziny – projekty. 13-14. Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą. 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza krytyczna tekstów źródłowych, metody problemowe, eksponujące, audiwizualne, dyskusja, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: - sprawdzenie znajomość treści ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej z wskazanej literatury. Projekt: - wykonanie środowiskowej diagnozy. Przygotowanie diagnozy, zbieranie informacje i opracowanie ich w oparciu o zdobytą wiedzę |
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.