Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym [12-PE-ZTP-S2-4MNT]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym [12-PE-ZTP-S2-4MNT] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Leszek Żaba |
Literatura: |
Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007, Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze" Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność Barff U. Każde dziecko to potrafi, Warszawa 2004, Delta W-Z Boczar T.: Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Gliwice 2007, PAK Celejowa I.: Klucz do zdrowego żywienia, Warszawa 2001, Oficyna Wydawnicza „ABA” Dąbrowski A., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986, WSiP Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT Madej J.: Ceramika w edukacji szkolnej – poradnik metodyczny dla nauczycieli, Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mrożkiewicz J., Kształcenie ogólnotechniczne w nauczaniu początkowym. Warszawa 1985, WsiP Surygała J.: Wodór jako paliwo, Warszawa 2008, WNT Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik (praca zbiorowa), Kraków 2008, Tarabonus Sp. Z.o.o. Programy nauczania techniki w szkole podstawowej. |
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej. 2. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej. 3. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki . 4. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki. 5. Wychowanie komunikacyjne 6. Kształtowanie kultury technicznej. 7. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika” 8. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek techniczny, język techniczny) 9. Materiałoznawstwo i technologia 10. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka, o Elementy konstrukcyjne o Instalacje o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania 11. Odnawialne źródła energii 12. Tok lekcyjny 13. Omówienie przykładowych zarejestrowanych jednostek lekcyjnych z nauczania zintegrowanego z uwypukleniem treści technicznych 14. Scenariusz lekcji o Omówienie przykładowych konspektów lekcji o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac |
Metody dydaktyczne: |
prezentacje metoda projektów – przedstawienie konspektu z przeprowadzeniem symulacji lekcji razem z grupą zajęciową |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pracy pisemnej o objętości min. 8 stron pisanej czcionką 12 z dołączoną bibliografią oraz przygotowanej na jej podstawie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej na zajęciach. ocena przygotowanego konspektu oraz przeprowadzonej symulacji lekcji. |
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.