Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa w pedagogice [12-PE-PSS-S2-3KMP] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Komunikacja międzykulturowa w pedagogice [12-PE-PSS-S2-3KMP]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Jas
Literatura:

1. M. Biedroń, M. Wawrzak-Chodaczek: Komunikacja – (po)rozumienie – obecność społeczna. Toruń 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek.

2. A. Zaporowska: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza. Poznań 2006, UAM.

3. M. Ratajczak: Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej. Wrocław 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

4. J. Mikułowski Pomorski: Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków 1999, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

5. J. Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków 2006, Universitas.

6. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek: Komunikacja społeczna w świecie realnym. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. H. Retter: Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańskie 2005, GWP.

8. S. Reynolds, D.Valentine: Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009.

9. A. Zaporowski: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa. Strategia kulturoznawcza. Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM.

10. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.): Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń 2009, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu.

2. Komunikacja międzykulturowa - wybrane zagadnienia

3. Rozumienie kultur, kultura i jej miejsce w komunikacji ludzkiej

4-7.Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów

8-14. Prezentacja portfolio

15. Podsumowanie przedmiotu, zaliczenie

Metody dydaktyczne:

zajęcia w formie warsztatów komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacyjnych i wrażliwości kulturowej, preferowana praca w grupach. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności kompetencje do komunikacji międzykulturowej zarówno podczas stymulowanych przez prowadzącego sekwencji różnych sytuacji (przykłady odnoszą się do grup w różnych fazach rozwoju, grup zróżnicowanych kulturowo) jak i podczas aktywności własnej.

Stosowane metody: podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); metody treningowe, warsztatowe.

metoda projektów – praca własna studentów, konsultacje, omówienie

Metody i kryteria oceniania:

Portfolio

Przygotowanie porfolio

Sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe merytorycznie i metodycznie przykłady działań i zadań funkcjonujących w środowisku lokalnym, przydatnych w rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych własnych oraz wychowanków Sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocenie – pisemny komentarz oraz umie zaprezentować wyniki pracy własnej i zastosować wybrane przykłady w praktyce na zajęciach.

Wartość merytoryczna portfolio:

Umiejętność doboru działań oraz umiejętność zaprezentowania portfolio.

Projekt

Samodzielne poszukiwanie, selekcja i analiza inspirujących, wartościowych

i merytorycznie uzasadnionych przykładów ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy; opracowanie w grupach projektów: aktywizujących siły ludzkie, organizujących społeczne i rzeczowe składniki środowiska na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne, praca w zespołach

Sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy

i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń. wybrane przykłady w praktyce na zajęciach.

Student w przygotowanych przez siebie zajęciach wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Scenariusz powinien być zdany na piśmie. Praktyczna realizacja części zaprojektowanych zajęć. Student powinien korzystać

z podanej literatury oraz z innych źródeł.

Uwagi:

PSzS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)