Komunikacja międzykulturowa w pedagogice [12-PE-PSS-S2-3KMP]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja międzykulturowa w pedagogice [12-PE-PSS-S2-3KMP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
1. M. Biedroń, M. Wawrzak-Chodaczek: Komunikacja – (po)rozumienie – obecność społeczna. Toruń 2012, Wydawnictwo Adam Marszałek. 2. A. Zaporowska: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza. Poznań 2006, UAM. 3. M. Ratajczak: Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej. Wrocław 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 4. J. Mikułowski Pomorski: Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków 1999, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. 5. J. Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków 2006, Universitas. 6. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek: Komunikacja społeczna w świecie realnym. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. H. Retter: Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańskie 2005, GWP. 8. S. Reynolds, D.Valentine: Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009. 9. A. Zaporowski: Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa. Strategia kulturoznawcza. Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM. 10. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.): Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń 2009, Wydawnictwo Adam Marszałek. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2. Komunikacja międzykulturowa - wybrane zagadnienia 3. Rozumienie kultur, kultura i jej miejsce w komunikacji ludzkiej 4-7.Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów 8-14. Prezentacja portfolio 15. Podsumowanie przedmiotu, zaliczenie |
Metody dydaktyczne: |
zajęcia w formie warsztatów komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacyjnych i wrażliwości kulturowej, preferowana praca w grupach. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności kompetencje do komunikacji międzykulturowej zarówno podczas stymulowanych przez prowadzącego sekwencji różnych sytuacji (przykłady odnoszą się do grup w różnych fazach rozwoju, grup zróżnicowanych kulturowo) jak i podczas aktywności własnej. Stosowane metody: podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); metody treningowe, warsztatowe. metoda projektów – praca własna studentów, konsultacje, omówienie |
Metody i kryteria oceniania: |
Portfolio Przygotowanie porfolio Sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe merytorycznie i metodycznie przykłady działań i zadań funkcjonujących w środowisku lokalnym, przydatnych w rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych własnych oraz wychowanków Sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocenie – pisemny komentarz oraz umie zaprezentować wyniki pracy własnej i zastosować wybrane przykłady w praktyce na zajęciach. Wartość merytoryczna portfolio: Umiejętność doboru działań oraz umiejętność zaprezentowania portfolio. Projekt Samodzielne poszukiwanie, selekcja i analiza inspirujących, wartościowych i merytorycznie uzasadnionych przykładów ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy; opracowanie w grupach projektów: aktywizujących siły ludzkie, organizujących społeczne i rzeczowe składniki środowiska na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne, praca w zespołach Sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń. wybrane przykłady w praktyce na zajęciach. Student w przygotowanych przez siebie zajęciach wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Scenariusz powinien być zdany na piśmie. Praktyczna realizacja części zaprojektowanych zajęć. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł. |
Uwagi: |
PSzS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.