Warsztaty terapii sztuką [12-PE-PSS-S2-F2-WTS]
semestr letni 2015/2016
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztaty terapii sztuką [12-PE-PSS-S2-F2-WTS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jolanta Gisman-Stoch, Katarzyna Jas |
Literatura: |
1. A.M. Żukowska: Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki. Lulin 2013Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota: Arteterapia. Cześć 1,2, Warszawa 2014, Difin SA 3. W. Karolak, B. Kaczorkowska: Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. Łódź 2011, Wydawnictwo AHE w Łodzi. 4. W. Szulc: Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Warszawa 2011, Difin SA 5. J. Gładyszewska-Cylulko: Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Kraków 2011, Impuls 6. K. Witerska: Drama techniki strategie scenariusze. Warszawa 2011, Difin SA 7. K. Stachyra: Podstawy Muzykoterapii, Lublin 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 8. M. Piszczek: Terapia Zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 2002, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. 9. M. Stańko-Kaczmarek: Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej. Warszawa2013, Difin. 10. Czasopismo „Wspólne tematy”, Kwartalnik „Na temat” 11. U. Szuścik: Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka |
Zakres tematów: |
1.Zajęcia wprowadzające, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2. Podstawowe zagadnienia z zakresu terapii sztuką 3. Warsztaty edukacji twórczej, czym są warsztaty, uczestnicy, prowadzący, czas i miejsce spotkań 4.Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w pracy pedagoga i socjoterapeuty 5 -10. Zasady stosowania: arteterapii, biblioterapii, muzykoterapii, filmoterapii, teatroterapii, choreoterapii - zajęcia praktyczne 11. -15. Omówienie przeprowadzonych przez studentów zajęć, praktyczna realizacja scenariuszy |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego Przedstawienie za pomocą metod aktywnych i środków audiowizualnych wybranych zagadnień teoretycznych Metoda projektów - konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyczna realizacja Przygotowanie scenariusza zajęć cyklicznych i przeprowadzenie zajęć zgodnych z tematyką konwersatoriów Sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności zrealizować praktyczne zajęcia. Sprawdzenie jak student radzi sobie z sytuacjami trudnymi w grupie, czy i w jaki sposób potrafi te sytuacje poddać refleksji. Wartość merytoryczna projektu: konstrukcja scenariusza, dobór ciekawych i odpowiednich technik, uzasadnienie doboru, przebieg zajęć dostosowany do określonej grupy, wartościowe pomoce dydaktyczne. Student w przygotowanych przez siebie zajęciach wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Scenariusz powinien być zdany na piśmie. Praktyczna realizacja części zaprojektowanych zajęć. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł. ocena ciągła Sprawdzenie czy student wykazuje się aktywnością, chętnie podejmuje zespołowe działania; angażuje się we współpracę; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w proponowanych ćwiczeniach. Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole Ocena umiejętności konstruowania opinii, uzasadnień na tematy dotyczących pracy z grupą Ocena umiejętności planowania i realizacji działań w grupie. Ocena umiejętności pracy w zespole, umiejętność wyciągania wniosków, umiejętność prowadzenia dyskusji Realizacja w zespołach wybranych technik pracy z grupą . |
Uwagi: |
PSzS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.