Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Jas
Literatura:

1. Czerniejewska I., Kosowicz A., Marek A.: Uchodźca - mój dobry sąsiad. bmw, 2009, Fundacja Kultury Chrześcijańskiej „Znak”, pdf: http://www.fundacja.znak.org.pl/ucho/files/Uchodzca.pdf

2. Czarnecka B: W poszukiwaniu oznak szoku kulturowego– polskie imigrantki w Wielkiej Brytanii Studia Sociologica IV (2012), Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis

3. Katz A.: Znajomość realiów życia uczniów ze zróżnicowanych środowisk - metody budowania harmonii i minimalizacja konfliktów etnicznych. [w:] A. Grudzińska, K. Kubin (red.): Szkoła wielokulturowa - organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010, Fundacja Forum na rzecz Różnorodności Społecznej, s. 259-284.

4. Krasnowolski A.: Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim. Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Warszawa, marzec 2011 (plik pdf).

5. Gębuś D.: Rodzina w procesie przygotowania do pełnienia ról społecznych. „Tolerancja” 2002, T. 8/9, s. 75-82.

6. Szczurek-Boruta A.: Kształtowanie się tożsamości młodzieży – z doświadczeń edukacji szkolnej. [w:] Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. Grabowska B.: Kreowanie tożsamości w społecznościach wielokulturowych. [w:] T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 93-103.

8. Ryszewska-Banko J.: Tolerancja jako wartość i cel w edukacji wielo- i międzykulturowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4.

9. Grzybowski P.P.: Obcy przeciw wykluczeniu. Międzykulturowy projekt edukacyjny w peruwiańskim Betlejem. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011, s. 307-317.

10. Szostak-Król K.: Uczymy się rozumieć, czyli o sytuacji dziecka-uchodźcy w polskiej szkole. [w:] A. Młynarczuk, K. Potoniec (red.): Edukacja międzykulturowa wobec integracji dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Ku wzbogacającej różnorodności”, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku UNIVERSITAS BIALOSTOCENSIS, Białystok 2009, s. 19-22, pdf

11. Pilch T.: Źródło i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011, Adam Marszałek, s. 87-100.

12. Kremplewski A., Skowron J.: Prawa człowieka a policja. „Szkoła Praw Człowieka” 1998, z. 5, s. 189-235. http://www.ipolska.pl/krempy/prawa_czlowieka_a_policja.htm

13. Bieniecka S.: Vive la différence?, czyli płeć jako źródło nierówności. „Studia Socjologiczne” 2005, nr 1, s. 117-135.

14. A. Sadowski: Społeczeństwo polskie – od zróżnicowanego kulturowo do wielokulturowego. Szanse i zagrożenia. W: A. Śliż, M. S. Szczepański (red.): Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2011, s. 48-73.

15. Młynarczuk A., Rusaczyk M.: Od inności do obcości – ograniczenia wychowania w kulturze domowej. W: Lewowicki T., Grabowska B., Różańska A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 141-153.

16. Nikitorowicz J.: Dylematy kreowania tożsamości w wymiarze kulturowym. [w:] Lewowicki T., Grabowska B., Różańska A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 15-30.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu.

2. Azyl – szok kulturowy. Zajęcia warsztatowe

3. Zasady wspólnej pracy – ustalenie zasad wspólnej pracy

4. Społeczeństwo zróżnicowane kulturowo – społeczeństwo pluralistyczne – społeczeństwo wielokulturowe

5. Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim

6. Socjalizacja w rodzinie

7. Socjalizacja w szkole

8. Socjalizacja jako proces nabywania tożsamości narodowej i międzykulturowej

9. Tolerancja

10. Człowiek w sytuacji zróżnicowania kulturowego - potrzeby

11. Komunikacja międzykulturowa

12. Stereotypy i uprzedzenia

13. Wykluczenie społeczne

14. Nierówności w społeczeństwie wielokulturowym

15. Stereotypy płci

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, dyskusja

prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranego obszaru socjalizacji

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja i dyskusja

prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej

w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób

sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego

Weryfikacja następuje podczas każdych zajęć, w oparciu o przeczytane artykuły student powinien umieć analizować sytuacje zaobserwowane w zaprezentowanych warsztatach.

Uwagi:

RzEM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)