Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
1. Czerniejewska I., Kosowicz A., Marek A.: Uchodźca - mój dobry sąsiad. bmw, 2009, Fundacja Kultury Chrześcijańskiej „Znak”, pdf: http://www.fundacja.znak.org.pl/ucho/files/Uchodzca.pdf 2. Czarnecka B: W poszukiwaniu oznak szoku kulturowego– polskie imigrantki w Wielkiej Brytanii Studia Sociologica IV (2012), Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 3. Katz A.: Znajomość realiów życia uczniów ze zróżnicowanych środowisk - metody budowania harmonii i minimalizacja konfliktów etnicznych. [w:] A. Grudzińska, K. Kubin (red.): Szkoła wielokulturowa - organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010, Fundacja Forum na rzecz Różnorodności Społecznej, s. 259-284. 4. Krasnowolski A.: Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim. Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Warszawa, marzec 2011 (plik pdf). 5. Gębuś D.: Rodzina w procesie przygotowania do pełnienia ról społecznych. „Tolerancja” 2002, T. 8/9, s. 75-82. 6. Szczurek-Boruta A.: Kształtowanie się tożsamości młodzieży – z doświadczeń edukacji szkolnej. [w:] Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Grabowska B.: Kreowanie tożsamości w społecznościach wielokulturowych. [w:] T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 93-103. 8. Ryszewska-Banko J.: Tolerancja jako wartość i cel w edukacji wielo- i międzykulturowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4. 9. Grzybowski P.P.: Obcy przeciw wykluczeniu. Międzykulturowy projekt edukacyjny w peruwiańskim Betlejem. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011, s. 307-317. 10. Szostak-Król K.: Uczymy się rozumieć, czyli o sytuacji dziecka-uchodźcy w polskiej szkole. [w:] A. Młynarczuk, K. Potoniec (red.): Edukacja międzykulturowa wobec integracji dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Ku wzbogacającej różnorodności”, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku UNIVERSITAS BIALOSTOCENSIS, Białystok 2009, s. 19-22, pdf 11. Pilch T.: Źródło i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011, Adam Marszałek, s. 87-100. 12. Kremplewski A., Skowron J.: Prawa człowieka a policja. „Szkoła Praw Człowieka” 1998, z. 5, s. 189-235. http://www.ipolska.pl/krempy/prawa_czlowieka_a_policja.htm 13. Bieniecka S.: Vive la différence?, czyli płeć jako źródło nierówności. „Studia Socjologiczne” 2005, nr 1, s. 117-135. 14. A. Sadowski: Społeczeństwo polskie – od zróżnicowanego kulturowo do wielokulturowego. Szanse i zagrożenia. W: A. Śliż, M. S. Szczepański (red.): Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2011, s. 48-73. 15. Młynarczuk A., Rusaczyk M.: Od inności do obcości – ograniczenia wychowania w kulturze domowej. W: Lewowicki T., Grabowska B., Różańska A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 141-153. 16. Nikitorowicz J.: Dylematy kreowania tożsamości w wymiarze kulturowym. [w:] Lewowicki T., Grabowska B., Różańska A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 15-30. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2. Azyl – szok kulturowy. Zajęcia warsztatowe 3. Zasady wspólnej pracy – ustalenie zasad wspólnej pracy 4. Społeczeństwo zróżnicowane kulturowo – społeczeństwo pluralistyczne – społeczeństwo wielokulturowe 5. Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim 6. Socjalizacja w rodzinie 7. Socjalizacja w szkole 8. Socjalizacja jako proces nabywania tożsamości narodowej i międzykulturowej 9. Tolerancja 10. Człowiek w sytuacji zróżnicowania kulturowego - potrzeby 11. Komunikacja międzykulturowa 12. Stereotypy i uprzedzenia 13. Wykluczenie społeczne 14. Nierówności w społeczeństwie wielokulturowym 15. Stereotypy płci |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranego obszaru socjalizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja i dyskusja prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego Weryfikacja następuje podczas każdych zajęć, w oparciu o przeczytane artykuły student powinien umieć analizować sytuacje zaobserwowane w zaprezentowanych warsztatach. |
Uwagi: |
RzEM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.