Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Systemy kształcenia osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej 06P-KO-NP-SK
semestr letni 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Systemy kształcenia osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej 06P-KO-NP-SK
Zajęcia semestr letni 2015/2016 (2015/2016L) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Stanisław Juszczyk
Literatura:

1. Ainscow M., Dyson M., Booth T., Improving Schools, Developing Inclusion, London 2006.

2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Warszawa 2006.

3. Juszczyk S., Nowe tendencje w pedagogice specjalnej (edukacja specjalna w Finlandii, Estonii. i USA), [w:] Adam Stankowski (red.), Nowe tendencje w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberku, Ružomberok 2012, s. 14-22, ISBN 978-80-8084-939-9

4. Juszczyk S., Current trends in special education of chosen European Union countries, Asian countries and USA, [w:] Iwona Wendreńska, Agnieszka Lewko, red., W drodze ku dorosłości – wyzwania i szanse dla procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo VERBUM, Ružomberok 2015, s. 16-28, ISBN 978-80-561-0235-0

5. Juszczyk S., Equity and quality in education of chosen Asian countries, [w:] Joanna Marszałek-Kawa, red., Aspects of contemporary Asia. Culture, education, ethics, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 223-239, ISBN 978-83-8019-128-0

6. Kershner R., What do teachers need to know about special educational needs? In: SAGE Handbook of Special Education, Ed. L. Florian, Sage, London 2007.

7. Krauze A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

Zakres tematów:

Ewolucja systemów kształcenia osób o specjalnych problemach edukacyjnych w wybranych krajach UE na przykładzie Finlandii, Estonii i krajów skandynawskich.

Rola uniwersytetu w procesie kształcenia nauczycieli osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Zasady organizacji klas integracyjnych w wybranych krajach UE.

Metody i formy kształcenia stosowane przez nauczycieli klas integracyjnych w wybranych krajach UE.

Role społeczne nauczycieli klas integracyjnych.

Oddziaływanie na uczniów z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności: kultury (przedstawienia szkolne, teatr, malowanie, robienie zdjęć), sportu i sztuki (arteterapia).

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w rodzinie, szkole, pracy i czasie wolnym w badanych krajach.

Metody dydaktyczne:

Wykład oparty jest na półotwartej prezentacji komputerowej - wykładowca zadaje pytania słuchaczom studiów podyplomowych w trakcie wykładu, diagnozując poziom ich wiedzy oraz poziom zrozumienia przedstawianych treści.

W szczególnych sytuacjach dydaktycznych, związanych z przedstawianiem określonych treści ma miejsce pogłębiona dyskusja w grupie fokusowej.

Metody i kryteria oceniania:

Rozmowy indywidualne ze słuchaczami studiów podyplomowych.

Dyskusja grupowa.

Uwagi:

2 semestr

Wykład trwa 10h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.