Systemy kształcenia osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej [06P-KO-NP-SK]
semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Systemy kształcenia osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej [06P-KO-NP-SK] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 43 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Stanisław Juszczyk |
Literatura: |
1. Ainscow M., Dyson M., Booth T., Improving Schools, Developing Inclusion, London 2006. 2. Dykcik W., Pedagogika specjalna, Warszawa 2006. 3. Juszczyk S., Nowe tendencje w pedagogice specjalnej (edukacja specjalna w Finlandii, Estonii. i USA), [w:] Adam Stankowski (red.), Nowe tendencje w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberku, Ružomberok 2012, s. 14-22, ISBN 978-80-8084-939-9 4. Juszczyk S., Current trends in special education of chosen European Union countries, Asian countries and USA, [w:] Iwona Wendreńska, Agnieszka Lewko, red., W drodze ku dorosłości – wyzwania i szanse dla procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo VERBUM, Ružomberok 2015, s. 16-28, ISBN 978-80-561-0235-0 5. Juszczyk S., Equity and quality in education of chosen Asian countries, [w:] Joanna Marszałek-Kawa, red., Aspects of contemporary Asia. Culture, education, ethics, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 223-239, ISBN 978-83-8019-128-0 6. Kershner R., What do teachers need to know about special educational needs? In: SAGE Handbook of Special Education, Ed. L. Florian, Sage, London 2007. 7. Krauze A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010. |
Zakres tematów: |
Ewolucja systemów kształcenia osób o specjalnych problemach edukacyjnych w wybranych krajach UE na przykładzie Finlandii, Estonii i krajów skandynawskich. Rola uniwersytetu w procesie kształcenia nauczycieli osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zasady organizacji klas integracyjnych w wybranych krajach UE. Metody i formy kształcenia stosowane przez nauczycieli klas integracyjnych w wybranych krajach UE. Role społeczne nauczycieli klas integracyjnych. Oddziaływanie na uczniów z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności: kultury (przedstawienia szkolne, teatr, malowanie, robienie zdjęć), sportu i sztuki (arteterapia). Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w rodzinie, szkole, pracy i czasie wolnym w badanych krajach. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład oparty jest na półotwartej prezentacji komputerowej - wykładowca zadaje pytania słuchaczom studiów podyplomowych w trakcie wykładu, diagnozując poziom ich wiedzy oraz poziom zrozumienia przedstawianych treści. W szczególnych sytuacjach dydaktycznych, związanych z przedstawianiem określonych treści ma miejsce pogłębiona dyskusja w grupie fokusowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowy indywidualne ze słuchaczami studiów podyplomowych. Dyskusja grupowa. |
Uwagi: |
2 semestr Wykład trwa 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.