Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Kawula S.: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012.

Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. T. 1. PWN, Warszawa 2007.

Nikitorowicz J.: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. GWP, Sopot 2010.

Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003.

Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

UZUPEŁNIAJĄCA

Kaim A., Gugniewicz A.: Edukacja bez wykluczenia. ABC wsparcia dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Informator dla nauczycieli i nauczycielek. Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2007.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. GWP, Gdańsk 2005.

Wawro F.W. (red.): Pedagog wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo KUL, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Pedagogiki Społecznej, Warszawa 2010.

„Auxilium Sociale Novum” – czasopismo

„Edukacja Międzykulturowa” – czasopismo

„Pedagogika Społeczna” – czasopismo

„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – czasopismo

Zakres tematów:

Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Obszary działalności pedagoga społecznego. Cechy osobowościowe potrzebne do wykonywania zawodu pedagoga społecznego.

2-3. Wybrani prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej (S. T. Szacki, Z. Mysłakowski, J. C. Babicki, A. Kamiński, R. Wroczyński, S. Kowalski).

4-5. Metodologia badań środowiskowych.

6-7. Negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficytów więzi międzyludzkich itp.

8-14. Prezentacje opracowanych projektów sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki, grupy i zbiorowości.

15. Kolokwium, podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

1. PRACA Z TEKSTEM. Znajomość literatury obowiązkowej i wybranych pozycji literatury uzupełniającej potwierdzona odpowiedzią ustną na zadane pytania oraz głosem w dyskusji podczas zajęć. Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych podczas ćwiczeń. Umiejętność oceny zjawisk i zachowań. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu 25% punktów za aktywność, najwyższą zaś za otrzymanie 75% maksymalnej liczby punktów. Na koniec każdych zajęć student otrzymuje punkty za aktywność, które na zakończenie semestru są sumowane i na ich podstawie jest wystawiana ocena.

2. PROJEKT. Umiejętność formułowania propozycji rozwiązań problemów społecznych i wychowawczych lub zapobiegania im z wykorzystaniem metod organizowania sił społecznych i rzeczowych składników środowiska. Prezentacja projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest prezentacja na forum grupy autorskiego, oryginalnego projektu działań. Na koniec każdych zajęć student otrzymuje punkty za aktywność, które na zakończenie semestru są sumowane i na ich podstawie jest wystawiana ocena.

3. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE. Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Czas trwania kolokwium to ok. 30 minut. W kolokwium uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji.

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)