Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Kawula S.: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Wydawnictwo Akapit, Toruń 2012. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. T. 1. PWN, Warszawa 2007. Nikitorowicz J.: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. GWP, Sopot 2010. Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. UZUPEŁNIAJĄCA Kaim A., Gugniewicz A.: Edukacja bez wykluczenia. ABC wsparcia dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Informator dla nauczycieli i nauczycielek. Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2007. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011. Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. GWP, Gdańsk 2005. Wawro F.W. (red.): Pedagog wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo KUL, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Pedagogiki Społecznej, Warszawa 2010. „Auxilium Sociale Novum” – czasopismo „Edukacja Międzykulturowa” – czasopismo „Pedagogika Społeczna” – czasopismo „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – czasopismo |
Zakres tematów: |
Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Obszary działalności pedagoga społecznego. Cechy osobowościowe potrzebne do wykonywania zawodu pedagoga społecznego. 2-3. Wybrani prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej (S. T. Szacki, Z. Mysłakowski, J. C. Babicki, A. Kamiński, R. Wroczyński, S. Kowalski). 4-5. Metodologia badań środowiskowych. 6-7. Negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficytów więzi międzyludzkich itp. 8-14. Prezentacje opracowanych projektów sytuacji edukacyjnych wspomagających jednostki, grupy i zbiorowości. 15. Kolokwium, podsumowanie. |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
1. PRACA Z TEKSTEM. Znajomość literatury obowiązkowej i wybranych pozycji literatury uzupełniającej potwierdzona odpowiedzią ustną na zadane pytania oraz głosem w dyskusji podczas zajęć. Umiejętność analizowania tekstów naukowych, porównywania ze sobą różnych stanowisk, uargumentowania własnego stanowiska wobec kwestii poruszanych podczas ćwiczeń. Umiejętność oceny zjawisk i zachowań. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu 25% punktów za aktywność, najwyższą zaś za otrzymanie 75% maksymalnej liczby punktów. Na koniec każdych zajęć student otrzymuje punkty za aktywność, które na zakończenie semestru są sumowane i na ich podstawie jest wystawiana ocena. 2. PROJEKT. Umiejętność formułowania propozycji rozwiązań problemów społecznych i wychowawczych lub zapobiegania im z wykorzystaniem metod organizowania sił społecznych i rzeczowych składników środowiska. Prezentacja projektu na forum grupy z zachowaniem podstawowych zasad skutecznej komunikacji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest prezentacja na forum grupy autorskiego, oryginalnego projektu działań. Na koniec każdych zajęć student otrzymuje punkty za aktywność, które na zakończenie semestru są sumowane i na ich podstawie jest wystawiana ocena. 3. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE. Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Czas trwania kolokwium to ok. 30 minut. W kolokwium uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.