Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-N2-MPOW]
semestr letni 2015/2016
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-N2-MPOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brągiel J.: Metodyka pracy-opiekuńczo wychowawczej. Wybrane zagadnienia do ćwiczeń: skrypt dla studentów III i IV roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej studiów stacjonarnych i zaocznych. Opole 1984, WSP. Brągiel J., Badora S.: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach opieki. Wyd. UŚ. Kępski Cz. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005. Literatura uzupełniająca: Biedroń M., Prokosz, M.: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Zielona Góra 2004. Gajewska G.: Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych. PEKW Gaja, Zielona Góra 2005. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki M.: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Lublin 1996. |
Zakres tematów: |
1. Działalność opiekuńczo-wychowawcza wobec dzieci i młodzieży – rys historyczny i współczesne tendencje rozwoju. 2. Opieka i wychowanie jako kluczowe kategorie działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zakres opieki, kategorie, związek z wychowaniem, funkcje opieki, opieka międzyludzka. 3. Obszary zainteresowań metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. 4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania. 5. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy. Kompetencje opiekuna-wychowawcy, jego rola. 6. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej. 7. Diagnoza podopiecznych oraz ich środowiska w pracy opiekuna-wychowawcy. 8. Scenariusze zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
praca grupowa, dyskusja, analiza tekstów źródłowych, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt: Przygotowanie kilku jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego (5 scenariuszy zajęć). Elementy składowe: - grupa wiekowa, - czas i miejsce zajęć, - tematyka, - cel ogólny, - cele szczegółowe, - metody pracy, - formy pracy, - środki dydaktyczne, - przebieg zajęć. W przypadku wykorzystania ćwiczeń z literatury należy podać przypisy oraz zamieścić bibliografię końcową. Przy ocenie pod uwagę brane są elementy zawarte w konspekcie, ich adekwatność do wieku dzieci, możliwości psychofizycznych, zawarte treści, stosowane metody i formy pracy. Studenci przeprowadzają wybraną jednostkę metodyczną w ramach zajęć. Ocenie podlega realizacja zamierzonych w scenariuszu zadań, komunikowanie się z grupą, sposób przeprowadzenia zajęć, aktywizowanie grupy, twórczość, kreatywność. |
Uwagi: |
OT |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.