Współczesne kierunki pedagogiczne [06-PE-OG-N1-13]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne kierunki pedagogiczne [06-PE-OG-N1-13] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 37 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Borowiec |
Literatura: |
Pedagogika podręcznik akademicki, pod red. Z.Kwiecińskiego, B.Śliwerskiego. PWN, Warszawa 2003. B.Śliwerski: Współczesne teorie i nurty w wychowaniu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012 G.Gutek: Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003. A.Żywczok, Ku afirmacji życia Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. UŚ, Katowice 2011 B.Ecler-Nocuń: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły Rzecz dla pedagogów. „Śląsk”, Katowice 2009. J.Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa . Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2009. W.Woronowicz: Refleksja Sumienie Edukacja, Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk 2006. M.Czerepaniak-Walczak: Pedagogika emancypacyjna. GWP, Gdańsk 2006. E.Szadzińska: Dydaktyczne „tropy“ zrównoważonego rozwoju w edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls 2013. |
Zakres tematów: |
Pedagogika ideologiczna Liberalizm a edukacja, Progresywizm a edukacja. Konserwatyzm a edukacja Pedagogika międzykulturowa. Założenia i uwarunkowania edukacji regionalnej i międzykulturowej Podstawowe założenia pedagogiki krytycznej. Myślenie krytyczne. Istota pedagogiki emancypacyjnej. Opresja i zniewolenie –przesłanki i uwarunkowania emancypacji, proces emancypacji. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Filozoficzne aspekty zrównoważonego rozwoju. Istota edukacji refleksyjnej. Cel edukacji refleksyjnej. Wolność jako konieczna podstawa myślenia refleksyjności. Zasady edukacji refleksyjnej |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda uczenia się we współpracy metoda filozoficznych dociekań |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie zespołowe pisemne zadania problemowego Opis relacji pedagogicznych w oparciu o wiadomości poznane w toku studiów literaturowych, ustalanie celu pracy, ustalenie hipotezy i utworzenie struktury problemu Zgodność z tematem pracy, poprawne odwołanie się do wiedzy z literatury przedmiotu, poprawne argumentowanie i jej wartościowanie. Samoocena zmian poznawczych dotyczących oceny treści edukacyjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.