Przedmiot specjalizacyjny I - promotor dziedzictwa kulturowego [02-KU-S1-048F]
semestr zimowy 2016/2017
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot specjalizacyjny I - promotor dziedzictwa kulturowego [02-KU-S1-048F] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Gomóła | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zagadnienia wstępne: dziedzictwo – badanie i ochrona, problem teoretyczny i praktyczny. 2. Dziedzictwo, tradycja, dorobek – relacje między pojęciami. 3. Aspekty dziedzictwa kultury – dziedzictwo materialne i niematerialne. 4. Dziedzictwo uniwersyteckie w Polsce. 5. Rytuały, obrzędy ceremonie jako problem badawczy. 6. Formy myślenia i zachowania jako dziedzictwo kultury. 7. Dziedzictwo niematerialne – problem opisu. 8. Dziedzictwo a kontekst kulturowy. 9. Dziedzictwo kultury a dziedzictwo narodowe – konteksty i relacje. 10. Tradycja w ujęciu Jerzego Szackiego. 11. Dziedzictwo a wartości odświętne i codzienne. 12. Pamięć kolektywna/kulturowa/społeczna a dziedzictwo kultury 13. Materialne nośniki dziedzictwa Literatura pomocnicza: 14. Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa–Poznań 1987. Dodatkowa lektura uzupełniająca (związana z zainteresowaniami studentów) podawana będzie podczas zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. A. Gomóła, Tradycja, dziedzictwo, dorobek – rekonesans terminologiczny, w: Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana, t. 1 (Tradycja: wartości i przemiany), red. J. Adamowski, J. Styk, Lublin 2009. 2. A. Gieysztor, O dziedzictwie kultury, [Warszawa] 2000, rozdz. 1-9. 3. H. Samsonowicz, Dziedzictwo średniowiecza. Mity i rzeczywistość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991. 4. F. Kiryk, Nauk przemożnych perła, Kraków 1986. 5. A. van Gennep, Obrzędy przejścia, przeł. B. Biały, Warszawa 2006. 6. J. Szacki, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1971 (lub kolejne). 7. A. Zadrożyńska, Powtarzać czas początku, cz. 1 (O świętowaniu dorocznych świąt w Polsce), Warszawa 1985, cz. 2 (O polskiej tradycji obrzędów ludzkiego życia), Warszawa 1988. 8. M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, przeł. Marcin Król, Warszawa 1969 (lub kolejne). 9. B. Szacka, Czas przeszły – pamięć – mit, Warszawa 2006. 10. M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody słowne: metoda poszukującą (heureza i metoda problemowa), metoda podająca (praca z książką, elementy wykładu). Metoda poglądowa - ilustratywna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; w przypadku nieobecności, student jest zobowiązany do zaliczenia materiału w formie podanej przez wykładowcę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.