Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze'a 2/RE [13-EM-RE-S1-RJD2]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze'a 2/RE [13-EM-RE-S1-RJD2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Bogdanowicz, Grażyna Durlow |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Bernacka B. (2005), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji. - Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WS i P. - Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO. - Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. - Sacher W. A. (2002), Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4/2008, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Literatura uzupełniająca: - Aleksandrowicz E., Wojtyga E., red. (2005, 2010), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Ostrowska B., red. (1999, 2000, 2002), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. |
Zakres tematów: |
1. Realizacja zadań reprezentatywnych dla rytmiki z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: - ćwiczenia uwrażliwiające na muzykę i jej elementy (wyrabiające poczucie rytmu i metrum, uwrażliwiające na barwę dźwięku, uczące różnicowania wysokości dźwięków, odzwierciedlające kształt linii melodycznej, uwrażliwiające na agogikę, uwrażliwiające na dynamikę, uwrażliwiające na artykulację muzyczną, uwrażliwiające na harmonikę, uwrażliwiające na kolorystykę); - ćwiczenia uwrażliwiające na formę muzyczną (uwrażliwiające na elementarne współczynniki formy – motyw, frazę, zdanie); - ćwiczenia usprawniające umiejętności motoryczno-poznawcze (ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne), kształtujące świadomość ciała, koordynację i sprawność ruchową, wyrabiające orientację ruchowo-przestrzenną i umiejętność organizacji ruchu w przestrzeni; - ćwiczenia improwizacji (ruchowej, głosowej, instrumentalnej oraz improwizacji łączonej); - interpretacje ruchowo-przestrzenne piosenek, tańców, miniatur muzycznych. 2. Kształcenie umiejętności świadomego, precyzyjnego i estetycznego wykonania poszczególnych zadań prezentowanych i realizowanych na zajęciach. 3. Umiejscawianie i określanie celowości zadań muzyczno-ruchowych w muzycznej edukacji dziecka realizowanej w oparciu o metodę rytmiki. 4. Improwizacja fortepianowa w zajęciach muzyczno-ruchowych. 5.Rola i zasady doboru muzyki do zajęć muzyczno-ruchowych. |
Metody dydaktyczne: |
Praktyczna prezentacja ćwiczeń i zagadnień z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze’a w perspektywie różnorodnych możliwości ich wykorzystania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania metody rytmiki w edukacji dziecka w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej. Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej: - głównych założeń, celów, zadań metody Emila Jaques-Dalcroze'a; - możliwości wykorzystania metody i jej elementów w edukacji dziecka na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - literatury związanej z metodą rytmiki. Umiejętności praktyczne: - samodzielne tworzenie zadań w oparciu o metodę rytmiki oraz określanie ich celowości i uwzględnianie potrzeb dziecka; - precyzyjne wykonywanie podstawowych ćwiczeń z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze'a, stosowanych w edukacji muzycznej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; - świadome wykorzystanie zależności pomiędzy dźwiękiem i ruchem oraz zależności między czasem, przestrzenią i ruchem w działaniach muzyczno-ruchowych. Aktywność na zajęciach: - systematyczne przygotowanie do zajęć; - aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań); - systematyczne czynienie postępów. |
Uwagi: |
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.