Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze'a 2/RE [13-EM-RE-S1-RJD2] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do rytmiki Jaques-Dalcroze'a 2/RE [13-EM-RE-S1-RJD2]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Bogdanowicz, Grażyna Durlow
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Bernacka B. (2005), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

- Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji.

- Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WS i P.

- Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO.

- Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P.

- Sacher W. A. (2002), Elementy rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania procesów terapeutycznych. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

- Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4/2008, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Literatura uzupełniająca:

- Aleksandrowicz E., Wojtyga E., red. (2005, 2010), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

- Ostrowska B., red. (1999, 2000, 2002), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów.

Zakres tematów:

1. Realizacja zadań reprezentatywnych dla rytmiki z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:

- ćwiczenia uwrażliwiające na muzykę i jej elementy (wyrabiające poczucie rytmu i metrum, uwrażliwiające na barwę dźwięku, uczące różnicowania wysokości dźwięków, odzwierciedlające kształt linii melodycznej, uwrażliwiające na agogikę, uwrażliwiające na dynamikę, uwrażliwiające na artykulację muzyczną, uwrażliwiające na harmonikę, uwrażliwiające na kolorystykę);

- ćwiczenia uwrażliwiające na formę muzyczną (uwrażliwiające na elementarne współczynniki formy – motyw, frazę, zdanie);

- ćwiczenia usprawniające umiejętności motoryczno-poznawcze (ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne), kształtujące świadomość ciała, koordynację i sprawność ruchową, wyrabiające orientację ruchowo-przestrzenną i umiejętność organizacji ruchu w przestrzeni;

- ćwiczenia improwizacji (ruchowej, głosowej, instrumentalnej oraz improwizacji łączonej);

- interpretacje ruchowo-przestrzenne piosenek, tańców, miniatur muzycznych.

2. Kształcenie umiejętności świadomego, precyzyjnego i estetycznego wykonania poszczególnych zadań prezentowanych i realizowanych na zajęciach.

3. Umiejscawianie i określanie celowości zadań muzyczno-ruchowych w muzycznej edukacji dziecka realizowanej w oparciu o metodę rytmiki.

4. Improwizacja fortepianowa w zajęciach muzyczno-ruchowych.

5.Rola i zasady doboru muzyki do zajęć muzyczno-ruchowych.

Metody dydaktyczne:

Praktyczna prezentacja ćwiczeń i zagadnień z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze’a w perspektywie różnorodnych możliwości ich wykorzystania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

Systematyczna weryfikacja (na każdych zajęciach) praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania metody rytmiki w edukacji dziecka w oparciu o problemy realizowane zarówno na zajęciach, jak i przygotowane samodzielnie przez studentów w ramach pracy własnej.

Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej:

- głównych założeń, celów, zadań metody Emila Jaques-Dalcroze'a;

- możliwości wykorzystania metody i jej elementów w edukacji dziecka na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- literatury związanej z metodą rytmiki.

Umiejętności praktyczne:

- samodzielne tworzenie zadań w oparciu o metodę rytmiki oraz określanie ich celowości i uwzględnianie potrzeb dziecka;

- precyzyjne wykonywanie podstawowych ćwiczeń z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze'a, stosowanych w edukacji muzycznej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

- świadome wykorzystanie zależności pomiędzy dźwiękiem i ruchem oraz zależności między czasem, przestrzenią i ruchem w działaniach muzyczno-ruchowych.

Aktywność na zajęciach:

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań);

- systematyczne czynienie postępów.

Uwagi:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)